Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Tuesday, May 27, 2008

Bazilika - HDR

Rögtön egy HDR* fotóval nyitok. Egyik leggyakoribb megkeresés ugyanis erről a képről szól.

baykesz
A fotó a budapesti Szent István bazilikában készült, ahol elég nehéz fénykörülmények uralkodnak. A főhajó viszonylag egyenletesen bevilágított, a kápolnák sötétek, az ablakokon erős foltokban áramlik be a fény. Ilyenkor célszerű a HDR használata. A technika lényege, hogy egy alul- és egy felülexponált fotót egymásba olvaszutnk, megnövelve a dinamikatartományt és ezáltal kiegyensúlyozottá tesszük a fényeket és tónusokat. Bővebben a HDR-ről ebben a remek cikkben.

Beltéri HDR készítéshez elengedhetetlen az állvány. 5 fotót készítettem, -2 és +2 EV közötti 1 lépéses eltérésekben. ISO és rekesz: ISO100, F16, és csak a záridpn módosítottam a felvételek között, hogy a képminőség minél egyenletesebb legyen. A leghosszabb záridő 30mp volt.

A komponálásról: a gyújtótávolság 18mm volt, és mivel panoráma nélkül az életben nem lehet az egész tamplombelsőt fotózni, úgy helyezkedtem, hogy néhány jellegzetes rész férjen bele a képkockába, a teljesség igénye nélkül. Végül egy félig megdöntött gépállást választottam, ilyenkor nagy előny egy 3D fej az állványon.

HDR eljárás: Az 5db, JPG-be konvertált képet a Photomatix HDR feldolgozó programmal raktam össze. A Tone Mapping menüben a legfontosabb csúszka a Light Smoothing nevű. Ez dönti el végső soron, hogy mennyire lesz reális vagy 'HDR-es' kinézetű a fotó. Azt tapasztaltam, hogy minél több képből áll össze a HDR, annál szebb és valósághűbb lesz a végeredmény, ezért is készült itt is 5 kép a hagyományos 3 helyett.

Utómunka: a kész HDR fotó nagyjából jó lett, de még megpiszkáltam a Color Balance (színegyensúly) beállítást is a Photoshopban, hogy a sok aranyozott részlet lehetőleg színhű legyen és a lilás-szürkés beütéseket eltüntessem.

Egy sokszor bevált tipp, hogy az elkészült és PS-ben megnyitott HDR fotón lefuttatom az Auto Levels funkciót, meglepően ügyesen teszi helyre az esetleg elcsúszott színeket és kontrasztot.

Végül következzék a -2, 0 és +2 EV fotók képe, legalul a PS előtti HDR eredménnyel.
*ami Tone Mapped fotó, tudom, ki lesz vesézve ez is :), addig pedig a közérthetőség kedvéért hívjuk HDR-nek ezt is, mint a multiexpós fotókat általában.

Utóirat: a kép a híres-hírhedt Canon EF-S 18-55 kitobival készült. Maximálisan elégedett lehetek a teljesítményével, a teljes méretű fotó itt tekinthető meg. Még így webes változatban is szép részletes, jó felbontású kép. Igaz, lerekeszelve és állvánról könnyű ilyet, de nem bántam meg, hogy mindegy egy éven át a kitobi volt a nagylátószögű optikám.

baz


10 comments:

  1. Érdekes ez a HDR dolog, de nekem valahogy olyan furák ezek a képek. Nekem a 3-ból a középső, vagyis a sem alul sem nem felül exponált (erre van valami értelmes kifejezés???) fotó tetszik a legjobban. A HDR nekem kicsit olyan, mintha rajzolva/festve lenne. Depersze ettől még a kép szép :D
    Mondjuk annyira is értek a fotózáshoz, hogy felismerem, hogy ez egy fotó :D

    ReplyDelete
  2. no igen, az örök kérdés, hogy mi szükség van rá :) erről már évek óta folyó fórumtopicokat telepakoltak már a vitatkozók.

    ReplyDelete
  3. Rékucnak, és soksok fotósnak nagy szerelme a HDR, ezért nem is érdemes megkérdőjelezni a létjogosultságát. :) a magamfajták, akik inkább azt a bizonyos "pillanatot" szeretik elkapni, gyakran nem is értik, hogy most akkor mi ebben a művészet. de itt most bevallom, hogy amikor egy érdekes téma hosszabb ideig marad egyhelyben, én is szoktam lőni egy exposorozatot, hátha valami jobb sül ki belőle. de mivel általában nem állvánnyal mászkálok, ez a lehetőség számomra inkább csak elvi szinten mozog.

    ReplyDelete
  4. Látványos fotókat lehet elérni HDR-rel, ha finoman bánik vele az ember. Ez az egyik pozitív példa a jól alkalmazott HDR-re. Én pl. makrónál is használom, segít kiemelni a témát a háttérből, olyan részleteket hoz elő, amely az eredetin nem látszik - noha az enyémek nagyrészt pszeudo-HDR-rek.
    Hogy van-e értelme a HDR-nek? Csak rá kell nézni a végeredményre: a részletek fantasztikusak, háromdimenziós fílingje lett a fotónak.

    ReplyDelete
  5. Teljes mértékben egyet kell értsek coyote mondataival. Elég sok HDR képet láttam már, és mivel én a vágáson kívül nem manipulálok a képeim, nem is kedvelem a HDR technikát.
    Azért egy-egy ilyen remekmű néha felülírja az ellenszenvemet. Ezúton is gratulálok a képhez.

    ReplyDelete
  6. Látom, ehhez vmi speckó HDR szoftver van; kérdés az lenne, hogy pl. PaintShopPro nem tudja a végső megoldást, maszkolással, egyéb úton?

    Köszi! Krisz

    ReplyDelete
  7. Krisz: nem. HDR-t csak erre készült szoftverrel tudsz késziteni (elvileg a PS is tudja, de én még nem láttam Photoshoppal készült jó HDR-t): Photomatix, Dynamic Photo HDR a leggyakoribbak.

    Maszkolással is lehet dinamikát növelni, de a tone mapping speciális képi-szinvilágát csak a HDR szoftverek tudják produkálni.

    ReplyDelete
  8. "HDR-t csak erre készült szoftverrel tudsz késziteni"

    na neeeee! :))

    ReplyDelete
  9. Birdie: van, aki nem tudta, remélem nem baj, hogy válaszoltam neki. Nem lehet mindenki olyan nagytudású, mint te. Sőt van, aki szerint ez nem is ciki.

    ReplyDelete
  10. Szia Rékuc!

    Én készítettem olyan nem HDR képet, ami nagyon HDR kinézetű. :)
    thepetya.deviantart.com/art/Buda-Castle-III-version-2-105757268
    ezt egy PS plugin-el készítettem.
    Ismered a Contrastmaster-t?

    ReplyDelete

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!