Sunday, June 15, 2008

Nightshots

Olvasói kivánatra az éjszakai fotózásról fogok irni, bár viszonylag kevés éjjeli fényképet készitek - ez kizárólag a lustaságomnak tudható be. De lássuk!
Az éjszakai fotózásban van pár alapszabály, amelyeket érdemes betartani:
- állvány
- szűk rekesz
- kék óra
Néha azonban érdemes felrúgni a szabályokat. Mivel nincs kialakult éjszakai stilusom, mutatok néhányat a különböző körülmények között készült éjjeli képeimből és elmondom a készités mikéntjét.
Az alábbi kép mindhárom szabályt szem előtt tartva készült.

Miért is kell állvány? A sötétben megnövekszik a záridő, főleg, ha a második és talán legfontosabb szabályt szeretnénk betartani. A szűk rekesz összehúzza az objektiv lamelláit és megakadályozza a kiégést (részlettelen fehér foltok a képen, a lámpák, reflektorok helyén), szépen széthúzza, csillag alakúvá formálja a fényeket.
A kék óra pedig azért megszivlelendő, mert a sötétkék égbolt alatt sokkal jobban mutat a város, mint a koromfekete ég alatt. Szóval aki szép városfotókat akar késziteni, annak tényleg ajánlom az éjszaka beállta előtti kék órát (vagy mint a fenti esetben, napfelkelte előtt is elcsiphetjük a szép kék szineket).

 A fenti szabályokat nyugodtan fel lehet rúgni, ha olyan téma vagy fény adódik. Én például nagyon szeretek ködben fotózni, egészen varázslatos fotók születnek olyankor. Ehhez persze ki kell menni a késő őszi, téli éjszakába és néha igencsak nehéz otthagyni a meleg kuckót egy fotó kedvéért. A következő fotó egy ködös-fagyos estén készült, a helyi templomot megvilágitó reflektort félig eltakarta egy fenyő és a köd miatt, a pici vizcseppekben gyönyörűen megszóródott a lámpa fénye. Csak annyi munka volt, hogy megtaláljam a megfelelő szöget, ahonnan igazán szép csillagformájúan látszik a fény.
Christmas Star

Egy kis trükk az éjszakai fotózáshoz: alexpó. Amennyiben manuális módban fotózunk, van lehetőség az expokorrekcióra, tehát hogy felülbiráljuk a gép fénymérését és valamivel sötétebb (alexpós) vagy világosabb (túlexpós) képet készitsünk, mit amilyet az automatika ajánl. Sötétben a gép automatikusan korrigál felfelé, ezért ha a fénymérésnek hiszünk, könnyen túlexponált, fakó éjszakai képeket kapunk. Én szinte az összes éjszakai fotómat -1EV (fényérték) alexpóval készitem. Ilyenkor jönnek ki igazán a szinek és a kontraszt. Természetesen itt is állványt és több másodperces záridőt használtam.
A következő képen nyilvánvalóan felrúgtam a szűk rekesz szabályát, sőt még állványt sem használtam és egyértelműen nem is a kék órában készült a kép. Ki mondta, hogy éjszaka nem lehet bokeh? Egyik téli estén hazafelé tartottam, épp ónos eső volt. Ahogy araszoltam, felfigyeltem a jéggel boritott faágakra. Az 50/1.8 objektiven kinyitottam a rekeszt 1.8-ra, az ISO-t 800-ra állitottam és igy épp kaptam egy olyan záridőt, amelyet még éppenhogy ki birtam tartani kézből, állvány nélkül (1/50 körül). Igy a háttérben csillogó jeges ágak szépen elmosódtak, fénypettyekkel diszitve a képet. Baloldalt egy szintén jéggel boritott lámpaoszlop ragyog a háttérben. Szóval a szükség nagy úr, ha az ember hirtelen témát talál, nincs idő szabályokat méregetni :)

jeg
A következő fotó inkább egy klasszikus esti városkép, bár itt sem volt alkalmam kék órára. A hosszú záridő előnyei viszont szépen mutatkoznak: az autók fényei hosszú csikot húznak az éjszakában. Ezt csakis állványról lehet, a rekesz legyen szűk, hogy a fények csillagformájúak legyenek. Ha sok tiszta és markáns vonal van a képen, érdemes lehet megnézni fekete-fehérben is, szerintem itt letisztultabb és elegánsabb lett az eredmény.

S A N D

Persze ilyenkor sem hagyom ki a vizet a fotózásból. Ilyenkor is pazar, látványos téma a viz! Itt a Budai Vár egyik szökőkútját fotóztam le. A hosszú záridő miatt elmosódik a viz mozgása, selymes fénysugarakat kapunk. A fotó eredeti szine a 'hagyományos' narancssárgás árnyalat volt, amely az éjszakai világitás sajátja. Mivel ezt nem szeretem, kicsit tologattam a szincsúszkákat, amig ilyen giccses szép neonkék csodát varázsoltam belőle.
Liquid Light II

Alább egy fotó, aho csak a vizet használtam fel. A képen a Nemzeti Szinház és a Művészetek Palotája tükörképei látszanak a Duna hideg vizében. A hosszú záridő itt is tejfölös viztükröt eredményezett és miután levágtam az épületeket, tótágast forditottam a képet, igy kaptam egy absztrakt változatot a két népszerű épület lefotózására.

Aurora Borealis
Utolsó képem nem annyira példaértékű, inkább csak az anekdota kedvéért mutatom meg. Gyömrő határában van egy nagyon elhagyatott, régi temető. Teljesen benőtte a gaz és már kevesen látogatják. Egy nap a Tesco elkezdett épitkezni mögötte: az újfajta, kisméretű szupermarketet épitették. Nagyon haragudtam erre a hullagyalázásra, egészen addig, amig egy ködös éjszakán észre nem vettem a Fényt. A Fény egy kékeszöldes fehéres, erőteljes fény volt, amely teljesen beragyogta a temető hátsó részét. Átmásztam rajta, hogy nézzem meg, mi lehet az. Hát kiderült, hogy a szupermarket fehér falát megvilágiró hideg fényű reflektor fénylett az éjszakában, kiserteties ragyogásba boritva a ködlepte temetőt. Nosza hazaiszkoltam, hoztam állványt, gépet, objektivet és boldogan nekiálltam a kisérteties fény megörökitésének. Aham, csak nem számoltam a teljes sötétséggel, amely a temetőben honolt. A túloldalon lévő fénnyel együtt is olyan koromsötét volt, hogy belenéztem a keresőbe... és nem láttam semmit! Olyan sötét volt, hogy nem láttam élességet állitani, az autofókusz természetesen szintén vak volt és nem működött. Kénytelen voltam tehát vaktában, találomra állitani az élességet.. hát igy sikerült. Temető és Tesco Corporation. Nagyon jelentéktelen fotó, nekem mégis sokat jelent, mert nagyon sokat kinlódtam érte :)

Memento IV

24 comments:

  1. skvugdskuvsdiov15 June, 2008 12:09

    nagyon jo kis leiras.
    koszi

    ReplyDelete
  2. Hihi. Jó látni, hogy más is kb. hasonló trükkökre jön rá. Én a "kék órát" kicsit hosszabban úgy szoktam megfogalmazni, hogy "jó éjszakai fotókat alkonyatkor lehet készíteni". Persze általában.

    A szűk rekesz ötletet köszi, az nekem új volt - ki fogom próbálni :-)

    ReplyDelete
  3. A szentségit. Először azon dekáztam, hogy a kék óra vajon egy szerkezet vagy egy szoftver-e... :)

    De aztán a megfejtés ki- az arcom meg felderült, és mivel nagyon megtetszett a szó, első lelkesedésemben én is alkottam egyet.

    Javaslom a napnyugta előtti időszakra az 'aranyóra' kifejezés használatát! Aztán majd elnézően mosolygunk, amikor félreértik a tudatlanok.

    Amúgy meg ismét nagyon klasszul el van találva a technikaismertetés + élménybeszámoló keverék.

    Rékuc néni a népnevelő.

    ReplyDelete
  4. Helló! Megnéztem a képeid a flickrn.
    Ez az "Általam elkövetett bűnök a fotóművészet ellen" túlzott álszerénység :-)
    A panoramio-ra nem raktál fel képeket véletlenül?

    ReplyDelete
  5. köszi! szerintem nem álszerénység, ha komolyan vesszük a fotóművészet szót :)
    panoramio-t nagyon nem szeretem, talán egyetlen a google szolgáltatások közül, ami nem jön be.

    ReplyDelete
  6. miért?
    Mit nem szeretsz benne?

    ReplyDelete
  7. tudom hogy hülye indok, de hülye már a neve is :D a galéria igényes, dehát a flickren is van térképes megjelenités. És panoramio kicsit fölöslegesnek tűnik mert nagyon nagy és nehéz közösséget találni, legalábbis 1-másfél évvel ezelőtt, amikor regeltem, igy volt.

    ReplyDelete
  8. A kék óra a "twilight zone/hour" lenne?

    A panoramion én mostanában regisztráltam. Egy elég aktív magyar közösséget találtam, néhány NAGYON ügyes fotóssal. Az egyetlen negatívuma amit fel tudnék hozni, az az, hogy szigorúan tájképekre specializálódott.

    ReplyDelete
  9. és vannak kommentek a képek alatt? nézettség meg ilyesmi?

    ReplyDelete
  10. Igen, rengeteg komment (99.9%-ban dícsérő), forum, nézettség számláló.
    Van külön magyar forum, épp most szerveznek találkozót.

    ReplyDelete
  11. A panoramion van már fent pár képem.
    www.panoramio.com/user/1783677
    A legtöbb zsebidigivel készült, vagy negatívra és a laborban szkennelve. A jobb (régi) képeim dián vannak.
    Szerintem Te is feltehetnél néhányat, főleg Magyarországot népszerűsíteni a Google Earth-ön.

    ReplyDelete
  12. Észbontóan szép képeid vannak. Megfontolom hogy töltsek fel!

    ReplyDelete
  13. 1. Köszönöm, de azért az észbontótól még messze vagyok.
    2. Szerintem tölts fel párat a tájképeid és város képeid közül.

    Van itt néhány kisebb felbontású, régi képem, egy régesrégi web1-es webhelyen:
    www.azsia.net/kanti/FotoAlbum/albindex.htm
    Ezeket szeretném egyszer minőségileg beszkennelni.

    ReplyDelete
  14. Rékuc az utolsó képed nagyon jó. Izé ... szóval ... ööö meglehetne valahogy szerezni kicsit jobb felbontásban hátérképnek?

    ReplyDelete
  15. persze, ird meg a képernyőd felbontását és elküldöm akkora méretben :)

    ReplyDelete
  16. Sose gondoltam volna a rekesznek az erős pont fényekre gyakorolt hatását az esti képeken. Ki fogom próbálni és kisérletezni fogok vele! Tanulságos lett volna ennek szemléltetésére beraknod egy sorozatot erősen eltérő rekesszel. Sebaj, majd megnézem saját képeken ;)

    ReplyDelete
  17. Nem akarok gonoszkodni de pl. arénán vagy bárhol nyisd meg az éjszakai képek kategóriát, a fele túl tág rekesszel készült, meg is látszik azonnal :))

    ReplyDelete
  18. Biztos igazad van. Éppen ezért keltette fel az érdeklődésemet és sarkal egy kis kisérletezésre!

    ReplyDelete
  19. Köszi.

    1024*768

    eva.terenyei@gmail.com

    Egy Istennő vagy de komolyan.

    ReplyDelete
  20. 10000000 köszönet. :D

    ReplyDelete
  21. Iszonyú jó képek :) Én is imádok fényképezni, de jobb gépre nincs pénzem. Egyetemen is fényképésznek akartam volna menni, de ahhoz felvételi kellett volna, és semmi elméleti ismeretem nincs a témával kapcsolatban...
    Mondjuk igazából már középiskolába is a mellettem levő fényképész középiskolára akartam menni, de szüleim nem engedték, mert azt mondták ott csak azt tanítják, hogy hogy hívd elő a fényképet, és h fényképezésből nem lehet megélni...
    Amúgy én is elkezdtem feltölteni a képeimet a flickr-re: www.flickr.com/photos/27746661@N03/
    az a kár, hogy csak világosban tudok fényképezni, mert este túl zajos lesz a kép (és szobában is...)

    ReplyDelete
  22. Mi az a kék óra? :)

    ReplyDelete
  23. A naplemente utáni kb óra, amikor mélykék az ég (1. fotó). Minél közelebb vagy az Egyenlítőhöz, annál rövidebb. Itt nyáron egész éjjel, 23-03 között kékóra van, nagyon fotóbarát :)

    ReplyDelete
  24. Ja, nem tudtam, hogy így hívják. Első fotón azt hittem bele van nyúlva psp-vel azért ennyire egyenletes a megvilágítás.