Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Monday, August 4, 2008

Le a csapnivaló fotókkal az Indexről!



Nagyon szeretem az Index fotómellékleteit, amikor egy-egy kis színes cikk (hírnek nem nevezném az ilyeneket) mellé csatolnak egy kis fotógalériát, ahol az ember nézelődhet a témában. Ez általában érdekes elfoglaltság, és lehetne nagyon szórakoztató is, de sajnos a legtöbb ilyen fotómelléklet csupa gyalázatos minőségű fotókból áll, úgyhogy az utóbbi időben leginkább bosszankodom rajtuk. Botrányos kompozíciók, unalmas szemszögek, a nagylátószög kórosan kényszeres használata, lapos színek, rosszul kihasznált fényviszonyok jellemzik a fotók döntő részét. Mintha a fotóriporter halálos unalomból és kényszerből végezné a feladatát, lekattint egy-egy képet itt-ott, aztán kész. Jellemző példa erre Nagy Attila jelenlegi munkássága, akire nemrég a havas fotósorozat kapcsán figyeltem fel újból, ugyanis ilyen rémes képeket még soha nem láttam, profi fotóstól pláne. (Feltételezem, hogy az indexnél profi, azaz szakképzett fotósokat foglalkoztatnak és nem a pizzafuzár kezébe nyomják a gépet, ha kell valami képanyag. Ha jól tudom, N.A. elsősorban újságírónak és csak másodsorban fotósnak vallja megát - ha tévedek, javítsanak ki -, de ez nem mentség, ha az ember képei a főoldalon fognak szerepelni, akkor igenis elvárható a minőség) Ide-oda dülöngélő képek, borzalmas homályfények, szemembe világító utcalámpák, kis méretben is iszonyat rossz minőség (zaj, pixelesedés). És sehol egy kreatív beállítás, egy ötletes megvalósítás, meglátás.

Az említett fotós legújabb ámokfutása a ködös fotósorozat. Ennél a galériánál már azt gondoltam: az ilyennek kéne kitépni a gépet a kezéből és az árát (belegondolni sem akarok, milyen felszerelése lehet, mert csak agyvérzést kapnék) inkább az éhező afrikai gyerekeknek adományozni. Mindenki sokkal jobban járna, de legjobban járna a szegény olvasó, kinek gyanútlan szemei elé ilyen fotók tárulnak. (Kedvencem a frankó szivárványszínű sávozódás a szélek felé. Igazi vizuális csemege.) Nem értem a fotóst amúgy, hiszen az első magyar magánbörtönről szóló sorozata nagyon tetszett.

Természetesen nem azt várom, hogy művészieskedő giccsfotókkal töltsék meg az Indexet, elvégre a riport maradjon riport és mutassa be a tényeket. (World Press Photo, ugye, muhahaha.) De van az Indexen nagyon jó riportfotós is, akinek mindig várom az újabb képeit, sorozatait, mert tele vannak ötletekkel, finom iróniával, döbbentes meglátásokkal, az adott helyzet lényegretörő ábrázolásaival, mindezt esztétikusan tálalva. Ő Huszti István.
(szemtündöklős, szívdobogós, bárgyúnmosolyós rajongói szünet.)
Belinkelem néhány sorozatát, fotóját, hogy a kedves olvasók érzékeljék a különbséget. Írhatnék még róla további ódákat, de egyrészt unalmas lenne, másrészt azt hiszem, a képei magukért beszélnek.

Horvát nyaralók lerombolása

Arena Plaza nyitása
Budapest legkoszosabb helyei

Valahogy ezeket a fotókat nézegetve azt érzem, hogy H.I. szeret fotózni és ötletekkel tele, szívesen készíti ezeket a riportokat, míg N.A. képeiről valami szörnyű, fogcsikorgatós, nyögvenyelős hangulat jut eszembe. Remélem, ez változni fog és a színvonal majd inkább H.I. fotóihoz fog emelkedni.

Ui. Az Index ködös-időjárásos cikke is megérdemel egy alapos fikázást. Aszongyahogy: 'Nem mászunk ki a gusztustalan időből'. Meg amikor még a főoldalon volt a cikk: 'Nézegessen képeket a gusztustalan, undorító időről!'

Says who? A köd a legtutibb időjárás. Minden romantizáló és emo kedvence, amikor álomszerűen elmosódnak a kontúrok, kísértetiesen elhalkulnak a zajok, a szélcsendben nesztelenül szitál a ködpára. Van, akinek ez tetszik. Az egyetlen szörnyű ebben az időjárásban ez a fotósorozat volt.


34 comments:

  1. skvugdskuvsdiov04 August, 2008 23:39

    a miertre nem tudom a valaszt..
    de enis orulnek ha tobb kep lenne a cikkekhez(persze tobb jobb:) ). lehet felkene venni par fotost az indexhez:P

    ReplyDelete
  2. Én N.A. inkább ezen képek alapján ítélem meg: nakedeye.blog.hu/

    Javaslom pl.: az Alföldi Róbertről vagy Lenny Kravitzről készül képeit, és persze még sorolhatnám melyikeket.

    ReplyDelete
  3. jók, nagyon! Mondjuk nem lepődnék meg, ha kiderülne: alapvetően nem a fotós, hanem az Index és egyéb méda igénytelenségére vezethető vissza ez a képi visszafejlődés, ami mostanában uralkodik...

    ReplyDelete
  4. És az Indexről meg csak annyit még, hogy ha nagy esemény van, akkor válogatás nélkül rakják ki bárki képét a főoldalra, legyen az bármennyire jó vagy rossz. Van róla tapasztalat ...

    ReplyDelete
  5. Engem tudod mi idegesít legjobban? Amikor valakinek megvesznek vagy valaki megvesz egy komolyabb DSLR gépet, amivel fotózni nem tud, még egy év után, komolyabb objektívparkkal sem, én meg szenvedek a bridge géppel, mert nem tudok összespórolni egy normális DSLR-re félmillió forintot.

    És ilyenkor felmegy picit a vérnyomásom.

    Akkor meg pláne, mikor ezek a nemtudokfotózni urak jönnek, és kritikus megjegyzéseket tesznek egy képemre, hogy hát ők ezt mennyivel máshogy csinálták volna. Közben meg hozzáértés nulla.

    ReplyDelete
  6. félek hozzászólni :D
    Én nem értek a fotózáshoz,nincs is igényem rá hogy elmélyedjek benne
    De nekem tetszettek azok a képek,igaz hogy nincsenek "mesterségesen+ megkomponálva,de nem hiszem hogy ha az ember tájat fotóz azt tájképszerűen kellene mindig ugyanolyan hangulattal "festeni",vagy
    agyoneffektelni
    Egy cikkhez tartozó fotó nem biztos,hogy ennyire átgondoltnak kellene lennie,anélkül is közvetíthet ha nincsenek telé szimmetriával a képek(amit még én is kerülök a saját kis képeimen pedig én csak kattintok a kis canonnal)
    "lapos színek"
    ez mit jelent pontosan?

    remélem nem "törlődik",azért leírtam...

    ReplyDelete
  7. egy szóval sem állitottam, hogy az enyémek jobbak :) Mefi ismerem a tipust, nem kell rájuk hallgatni :))

    ReplyDelete
  8. Mondjuk szerintem legalább annyi becsület van bennük, hogy "saját" képeket pakolnak ki, nem azt, amit mindenütt máshol is látni. Különösebben nincs bajom a képeikkel, én abszolút nem várom el tőlük, hogy minden cikkhez művészi jegyeket magukon viselő galériát hozzanak össze. Minek? Dokumentáljanak, riportoljanak. Hozzáteszem, indexes fotóst szívesen ütöttem volna agyon koncertfotózásnál, emberileg akkor egy véglény volt, hogy olyat rég nem láttam, még bkv ellenőrben se...

    ReplyDelete
  9. nah, a kepeket elnezve szerintem Rekucnak igaza van. nem olyan nehez egy jo kepet osszehozni, es itt nem a latvanyos utomunkarol szol. sok kepnel eleg lett volna csak legugulnia a fotosnak es egy picitt jobban odafigyelnie a horizontra, hogy ne doljon annyira. szerintem nem azzal van baja rekucnak, hogy a fotos nem dolgozza ki a kepeit, nem is kiallitasra keszulnek, csak egyszeru dokumentumfotok, ide nem kell semmi, csak egy pici odafigyeles a bealitasokra es a perspektivara.

    ReplyDelete
  10. Pont tegnap nézegettem az indexen a fotókat, s azon gondolkoztam, hogy ezért vajon pénzt is kapnak a fotósok, vagy csak a lelkesedés hajtja őket:)
    Egy normális szerkesztőségben van egy ember, aki felelős milyen képek kerülhetnek ki az újságba, vagy a netre, úgy látom ez az indexnél hiányzik. Így már maguk a fotósok is szelektálódnának.
    S itt nem a művészi képekről van szó, de egy profi fotóstól elvárható, hogy ne csak a gombot nyomogassa, hanem tudatosan komponálja meg a képet, s ha van neki, némi kreativitást is csempésszen bele.
    De azért rengeteg nagyon jó riportfotós van a világon. De ha kis hazánkban nincs igény egyik oldalról sem a minőségi riportfotókra végül is tök mindegy ki és hogyan lövi el azokat a képeket :)

    ReplyDelete
  11. így van... nincs felelős. Mert N.A-nak is van remek fotósorozata (lásd a cikkben a börtönös) amitől leszakadt az állam, szóval ha a boss nem fogadná el a szart, csak a jót, akkor nyilván azonnal emelkedne a színvonal, mert látjuk hogy van hova...

    ReplyDelete
  12. en koncepciot latok ebben - szerintem az index direkt keveri a profi dolgokat a sufni szinvonallal, ezzel probal lazabb / lenduletesebb image-t mutatni. nalam van mikor mukodik, van mikor egyaltalan nem.

    ReplyDelete
  13. Szerintem csak nem szeret fizetni a fotókért.
    Egy kezdő vagy egy amatőr örül, ha megjelennek a fotói, nem kér érte pénzt. A profikat sem hiszen hogy túlfizetnék, s mikor látják, hogy milyen színvonalú fotókat is megjelentetnek, ők sem erőltetik túl magukat...
    Azért az nem túl kiforrott koncepció, ha olyan fotókat jelentetek meg, amit már első körben del gombbal jutalmaznék, mikor átválogatom a fotóimat :)

    ReplyDelete
  14. Mefi, azért van már dslr fél milla alatt is...
    Kb. 100 pénz körül indulnak a belépő szintűek.
    (Én is egy ilyen kategóriával tanulgatok - saját kútfőből csak - szigorúan saját örömömre.)

    Amúgy Rékuc - ez a jó-e a fotó szerintem teljesen szubjektív dolog... (Na jó, ha életlen, bemozdul stb. az persze más. Bár néha az is direkt van...)

    ReplyDelete
  15. Szerintem nem rosszak ezek a fotok, igen, egy-ketto szamomra is unalmas volt, de nem mondanam rajuk hogy rosszak. Fel kell ismerni, a vilag nem csak profi fotosokbol, es a fenykepeszetet teljesen ismero olvasokbol all.

    ReplyDelete
  16. Zlot 2008.08.06. 12:31:59

    ...és a fotózás sem mindig a művészetről szól.
    Főleg a sajtófotózás - gondolom én - sokszor egyszerűen egy esemény megörökítéséről. Pláne, ha nincs is sok idő, mert pl. egy gyors kézfogást kell a sok tolakodó 'kolléga' között lekattintani, akkor könnyen el tudom képzelni, hogy a vérprofinak is becsúszik egy-egy 'csak dokumentuk értékű' kép. (Mármint olyan, ami éles, nem lóg le róla senkinek a feje / keze, csak épp dögunalmas, mint fotó.)
    Ja, és persze a fotós - legfőképpen ha kötött a téma, mint profiknál oly sokszor - 'hozott anyagból dolgozik' ugyebár... :-D

    ReplyDelete
  17. A zIndex képei jellemzően igénytelenek, és nekem úgy tűnik, hogy ezt koncepcionálisan csinálják, így még kevésbé értem, hogy ez miért jó. A heti fotó válogatásaik pl rendszerint egész jók, amit zömében nemzetközi hírügynökségek képeiből állítanak össze. Itt jellemzően hatalmas kontraszt van a hírügynökségi képek jó színvonala, és a bedobált Indexes anyagok közt. Bár megjegyzem, az ízlésem nagyon nem vág egybe Rékuccal, mert amiket ő jóként kiemelt, én azokat se tartom valami sokra, de hát ez szubjektív műfaj....mármint a fikázás, nem a fotózás, mert azt csak objektívvel lehet. Hogy az Indexnek mennyiben a fotósaik rosszak, és mennyiben csak a szerkesztők válogatják ki a legrosszabb képeket, talán sose fog kiderülni. Erre legalább lehet azt mondani, hogy szubjektív, nem úgy mint arra, mikor ők szabadon plagizálnak, máshonnan vesznek át témákat, híreket forrás megjelölés nélkül, de ha véletlenül tőlük kölcsönöznek ötletet, akkor kezdenek sírni, hogy lopnak tőlük...

    ReplyDelete
  18. Jut eszembe, lehet, hogy az ilyen eszmefuttatásokat nem privát blogba kéne feldobálni, hanem elküldeni a zIndex szerkesztőségének, merthogy amíg nincs nekik semmilyen visszajelzésük, csak azt látják, hogy olvassák a cikkeket, képesek feltételezni, hogy tetszik a népeknek. Ha netán még valakinek tetszik is és megírja, akkor meg egyenesen bátorítást kapnak. Ha viszont a többségnek nem tetszik, és ezt ki is fejezik, akkor talán akár még változhat is a helyzet....ezt hívják demokráciának, és amíg meg se próbálsz annál panaszkodni, aki változtatni tud a helyzeten, addig csak antidemokratikus pótcselekvéssel ütöd el az idődet.

    ReplyDelete
  19. Én nem láttam olyan rosszaknak azokat a képeket, ezért túlzónak érzem a fotóst ennyire "kritizálni". Igaz, több képnél is az jutott eszembe, hogy milyen egyszerü egy fotót a horinzont "megdöntésével feldobni".

    Azt is érzem, hogy ha elkevernék más hasonló témájú képekkel, akkor valószínüleg nem tudnám kiválasztani, hogy melyiküket láttam abban a sorozatban és melyiket nem (estleg a ferde horizontosokat felismerném).

    Ha jól emlékszem Ansal Adams képeinek körülbelül 10 százalékával volt elégedett. Ahogy olvastam és mivel nagyformátumú gépekkel dolgozott nem sebtiben "lőtte" a képeket.

    A digitális tehnikával nagyon könnyen lehet képeket "lőni", és gyanítom, hogy az így készült felvételek közt nincs 10 százalék sem a jó KÉP. Viszont a sorozatból több mint 10 százalék is felkerülhet az Indexre. Kérdés: van-e idő a vállogatásra?

    ReplyDelete
  20. Nem teljesen értek egyet, a ködös képekből nekem sok tetszik (persze télleg van sok ratyi, inkább szelektálni tanulnának meg!), és a börtönös sorozatból se mindegyik olyan kép amit irigyelnék, vagy az aréna plázásból se-ott a címek a jók.

    ReplyDelete
  21. Ez kesz... :)
    Belinkelsz galeriakat, amivel valami szakzsuri egy versenyen kiszorna, hogy nem uti meg a versenymercet, kozben meg tok jo kepek, nekem laikusnak.
    Szerinted kinek dolgoznak a fotosok?

    Ccc

    ReplyDelete
  22. A ködös képek közül nekem is tetszett pár, de szerintem maga a köd az ami hozzátesz a fílinghez egy bármilyen csapnivalóan komponált fotón - valami olyasmi ez, mint a tejbegríz: rettenetesen finom, viszont lehetetlenség elrontani :)

    ReplyDelete
  23. Azon amúgy én is kiakadok, hogy tömegrendezvényen látom pl az MTI fotósát egy nemtudom hány százezres profi cuccal, az MTI-n pedig a csapnivaló, kb 150 * 150 pixel méretű jellegtelen fotókat. Meg úgy egyáltalán bármilyen rendezvényen általában jóval több profi(nak látszó) fotóst látni, mint ahány igényes fotót az eseményt követő napokban szerte a sajtóban.

    ReplyDelete
  24. egy tömegrendezvényen elég nehéz maradandó fotókat készíteni (érdekes azért nemzetközi mezőnyben mindig akad jópár, na mindegy), de ilyen témáknál, amikor nincs tömeg, nincs rohanás meg kavargás, hanem nyugis környezet, hangulatkeltés a cél, igazán lehetne igényesebb fotográfiákat is kitenni. Szerintem.

    ReplyDelete
  25. Nem is azt kifogásolom amikor a gumilövedéket kilövő rendőrt kell az előle való menekülés közben 300-as fókusszal elkapni :) Hanem például egy október 23-i megemlékezés békés részéről, vagy egy bármilyen más eseményen ahol sok ember van viszonylagos nyugalomban, és rettenetesen sok fotóst látni komoly cuccal felszerelve, az igényes képeket viszont hiányolom a sajtóból - miközben amatőr fotós ismerőseim készítenek ugyanezen eseményeken valóban tartalmas képeket 300D kit és hasonló színvonalú felszereléssel.

    Amúgy respect a blogért, ma találtam ide de már megy is az iGoogle-RSS kezdőlapomra.

    ReplyDelete
  26. Ja és ha már Index, azért ne feledkezzünk meg Barkonyi Szabolcsról sem, mert amit ő hétfőről hétfőre a Parlamentben elkövet tudósítás címén, azt nehéz überelni :)

    ReplyDelete
  27. Jó, de a parlamentben Te milyen képeket csinálnál, Gery Greyhound? Sztem elég nehéz ezta témát mindig új szemszögből feldolgozni. Pláne, hogy azért a sajtóban élvezhető (úgyértem: éles és jól exponált) képekre van igény. Az meg, hogy az MTI-n mekkora felbontásban látod a képeket, az azért van, mert ők pénzért adják el a fotókat, és nem érdekük, hogy bárki ingyen nézegethesse őket.

    ReplyDelete
  28. ellenpélda: egy kis fotósorozat a dn.se hirportálról

    www.dn.se/content/1/c6/81/55/83/mat448.gif

    kreativ, remek képek.

    ReplyDelete
  29. Rékuc, szerintem te csak irígykedsz az index fotósára.
    Végignéztem a te képeidet, hát mit mondjak, lenne még neked is hová fejlődnöd.
    De nincs harag, peace :-)

    ReplyDelete
  30. megnyugtató a tudat, hogy nem haragszol rám, amiért hülyeségeket irkálsz. Nagyon nagyvonalú gesztus tőled :o)

    ReplyDelete
  31. Védeném én is kicsit az indexes fotóriportereket. Én fotóriporteri képzést kaptam annak idején mesteremtől, bár fényképész szakképzésre jártam így az elmélet főleg a műtermi dolgok köré épült. Sokat tanultam főleg a fotóriporteri viselkedés formáról. Számomra a legszebb, legizgalmasabb, legérdekesebb műfaj, de nem egyszerű. A riporternek egyrészről mindenhova be kell jutnia, amihez sokszor nem elég egy egyszerű "légyszíves". Másrészről a riporter agyában ott zakatol folyamatosan az esemény forgatókönyve, semmiről nem szabad lemaradni. Továbbá folyamatosan figyelni kell mindenfele, tehát ha tőle 30 méterre valaki beszól a mellette lévőnek, ő már ott is van. Ezeken kívül a nyers dokumentálás mellett keresi a minél izgalmasabb, mesélő kompozíciókat, hogy hangulatot fessen. + ha az eseményen nagy számú konkurencia van jelen akkor kisebb-nagyobb harcok is kialakulhatnak a legjobb pozícióért. Pörgés, pörgés, előre gondolkodás. Aki próbálta, tudja, hogy ez nem egyszerű műfaj.

    Most rá is térnék az indexesekre. Először nekem is furcsa volt némelyik képanyag, de idővel el kezdtem érezni azt, hogy a sokszor véletlenszerűnek tűnő kompozíciók micsoda hangulatokat hordoznak. Érzem, hogy a nagy látószög torzítása vagy a horizont erős döntése mit ad hozzá az egészhez. Mostanra sokszor úgy érzem némelyik képnél, hogy az illető riporter a világ legszerencsésebb embere mert mintha minden úgy mozdulna, úgy helyezkedne, mint ahogy ő akarná. Természetesen vannak kivételek. Van úgy hogy az embernek rossz napja van és nem tud kihozni magából mindent. És valóban Nagy Attilának, mintha kicsit többször lenne ilyen napja, mint a többieknek. Azt viszont bátran merem állítani, hogy Barakonyi és Huszti munkáiból igencsak sokat sikerült tanulnom. Ne higyje senki, hogy pl. Robert Capának csak jó képei voltak :)

    ReplyDelete
  32. Isten ments, hogy a mozgalmas eseményeken dolgoz fotóriporterekre egy rossz szavam is legyen! El tudom képzelni, mekkora meló lehet és minden tiszteletem az övék ilyenkor. Az én példáimban viszont nem ilyen események szerepeltek, hanem olyanok, ahol talán lett volna idő jobban is átgondolni a képeket - lásd ködös nap, havas éjszaka vagy az all-time horror, a zsámbéki wifiről szóló riport.
    Az, hogy a fotósnak lehetetlen határidőt adnak, illetve hogy esetleg bármit elfogadnak - az természetesen már nem a fotós hibája, felelőssége. Ezt aláirom.
    Barakonyira az utóbbi időben figyeltem fel, nagyon tetszik, és hát Huszti a kedvenc, csak sajnos ritkán lő már az indexnek ilyen galériákat :(

    ReplyDelete
  33. más szájtok fotósai, h tetszenek? írhatnál róluk...ne csak az indexig jussunk..

    pl.: Stiller Ákos?

    ReplyDelete
  34. Hát nem tudom, szerintem a ködös, havas képekkel nem az a gond, hogy rossz a kompozíció (bár tény, hogy nem túl izgalmas), hanem hogy vannak. Egy hírportál ne szépelgő képeket készítsen arról, hogy köd van. Ez olyan, mintha az egy hír lenne, hogy esett a hó. Ez szerintem csak akkor lehet hír, ha vagy nagyon korai a havazás, vagy az első alkalom az évben, habár akkor sem túl izgalmas téma.
    Én sokszor inkább a témaszegénységet nem bírom jól, mert mindig csak ugyanazt kapjuk, tüntetés, Parlament, tüntetés, Parlament. Hát azért ennél csak több történik ebben az országban.

    Viszont ami a Huszti galériáira is igaz, hogy rengeteg kép van bennük. Egyetértek az előttem szólóval, nem tudnak válogatni, beraknak egy csomó képet, ami miatt marha unalmas lesz egy-egy galéria és még ismétlések is vannak bennük.

    Mondjuk ha megnézitek az Index impresszumában, hogy hivatalosan a Huszti és a Barakonyi szereplnek csak ott fotósként és Szémann Tamás az egyetlen képszerkesztő (fut még ott Martiskó Gábor és Marton Bálint, ők nem tudom kicsodák), akkor mondjuk elég valószínű, hogy nincs kapacitása szerencsétlen Szémannak végignézni az összes képet.

    Mostanában jelent meg az Origón viszont egy új fotó rész a címlapon, meg van külön oldaluk is és nekem nagyon tetszenek a fotóriport részben lévő galériák. Meg a többi is szerintem korrekt. (www.origo.hu/foto)

    ReplyDelete

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!