Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Thursday, October 30, 2008

Duotone szoborfotók

Egyik kedves olvasó kérdezett rá, milyen technikával állitom elő a fekete-fehér, illetve duotone szoborfotóimat. Nos, a megoldás három lépésben rejlik: DRI, Gradient Map és Curves.

A DRI eljárásról már irtam, röviden összefoglalva egyetlen RAW fájlból készitem ezt a fajta képet. A RAW kovertáló programban készitek egy +0.5, 0 és egy -0.5 expoziciós értékű képet, majd ezeket betöltöm egy HDR szoftverbe (én Dynamic-Photo HDR-t használok, de a Photomatix is ugyanolyan jó, a PS-t nem tartom alkalmasnak erre) és finoman finoman összedolgozom. Tehát nem szabad túlzásba vinni a HDR hatást, hiszen a lényeg nem ez.

A következő lépés a fekete-fehérré való átalakitás. Ehhez én mindig a Gradient Map funkciót használom, úgy tapasztalom, sokkal kontrasztosabb eredményt ad, mint a sima szintelenités.
Ezután következhet a tint, vagyik elszinezés. A Curves-ben csak a vörös és zöld szincsatornákhoz nyúlok hozzá, ahhoz is csak egy icipicit. És kész is a végeredmény. RAW-tól webes feltöltésig - DRI-vel együtt - 5-6 perc, ha az ember tudja, hová nyúl.




14 comments:

  1. Én FF konvertáláshoz a channel mixert használom.
    Itt egy jó cikk a digitális BW technikáról:
    www.prime-junta.net/pont/How_to/n_Digital_BW/a_Digital_Black_and_White.html

    ReplyDelete
  2. Köszönjük!

    Örülök, hogy ilyeneket is írsz ide, mert egy olyannak, aki nem ért az utómunkához (pl én), az ilyen kis apró prkatikák nagyon hasznosak lehetnek.

    ReplyDelete
  3. szia! köszi hogy megosztottad, én kiegésziteném annyival hogy a channel mixer gradient mappel egyutt használva még több controlt ad bw konverzio esetén. becopyzom a leirást amit találtam egy forumon, ez volt az otletado nekem: (step 3-ig gradient map, onnantol irja le a channel mixert)

    Step One
    Open the color photo you want to convert into a high-contrast black-and-white image. Press the letter D to set your Foreground color to black, and then from the Create New Adjustment Layer pop-up menu at the bottom of the Layers palette, choose Gradient Map.

    Step Two
    When the Gradient Map dialog appears, it shows the Foreground to Background gradient by default (and because you chose black and white as your Foreground/Background colors, the gradient will be black and white). You don't have to do anything here, just click OK to apply this gradient map to your photo.

    Step Three
    Believe it or not, just the simple act of applying this black-to-white gradient map will usually give you a much better grayscale conversion than the standard method of choosing Grayscale from the Image menu's Mode submenu. But there's one drawbackif it doesn't look great, there's nothing you can do to the gradient map because there's really nothing to adjust. So, in the next step, we add the ability to adjust our black-and-white conversion.

    Step Four
    Go to the Layers palette, and from the Create New Adjustment Layer pop-up menu, choose Channel Mixer. As you learned earlier in this chapter, you can use Channel Mixer to adjust the individual color channels of an image to create a better grayscale. Well, we're going to use it to adjust our image that's already grayscale, giving it the extreme contrast it so richly deserves.

    Step Five
    Click on the Monochrome checkbox in the bottom left-hand corner of the dialog (otherwise, when you move the sliders, you'll get color tints instead of grayscale tweaks).

    Step Six
    Here's where the fun begins. The technique starts with two predetermined steps: (1) Lower the Constant slider (at the bottom) to -8 to darken the entire photo, and (2) lower the Red channel to around 75% (I do this on every image). Now, you're going to increase the Green and Blue channels to create the extreme contrast. How much do you move them? I move the Green to 26% and the Blue to 34%, but I came up with those numbers using a tried-and-true method, which I will disclose (for the first time ever) in the next step.

    Step Seven
    I started dragging the Green slider to the right, and I kept dragging it as long as the photo continued to look better. As soon as it started to look bad, I stopped. Then, I did the exact same thing with the Blue slider. It sounds silly, but think about ithow can that not work? If it makes the photo look betterkeep doing it. If it stops looking better, stop. Once I clicked OK, I went to the Layers palette's flyout menu and chose Flatten Image (don't do this just yet if you want to try out the other methods). Then I went to the Filter menu, under Sharpen, and I added an Unsharp Mask filter with the settings: Amount 85%, Radius 1 pixel, and Threshold 4 levels.

    ReplyDelete
  4. Figyi Rékuc! Áj hev e gúd ájdie! (5let) Fotózz le valamit, amit szépnek látsz és hirdess egy versenyt, hogy ki mit hoz ki belőle. Az nyer, akié jobban hasonlít a tiédhez. A nyertes kapjon egy virtuális Rékucpuszit. De hogy ne legyen ilyen könnyű és ne lehessen ellopni a képet tőled, tégy egy névjegy-kártyát valamelyik sarokba és RAW-ban fotózd le a témával együtt. (így nem lesz értelme a sajátomnak nevezni) A raw-ot konvertáld Adobe-DNG-be, hogy ne legyen Canon-Nikon-egyébtípus háborgás. Na? Ezzel tuti összehozod a rajongóidat és kiderül, ki mennyire ismer téged, illetve ki lát jobban RÉKUCOSUL :) Ha huleség, akkor hagyd a fenébe, de remélem adok ezzel ötletet.

    ReplyDelete
  5. Haladár Aladár (törölt)03 November, 2008 20:12

    Érdekes, hogy a CS3 "black & white" eszközét senki sem említi, noha az a state of the art technika FF képek készítésére. Nem kell a csúszkákat húzogatni, az ember a képre bök az egérrel, és ha balra húzza, akkor sötétedik az a rész, jobbra húzva meg világosodik.

    ReplyDelete
  6. Davebowman: érdekes ötlet, nem tudom, hányan kattannának rá :)

    ReplyDelete
  7. Azon gondolkozom, mit ábrázolhatna a fotó. Az a baj, hogy nagyon keveset utómunkázok. Vannak a szobrok és van a HDR - ez a két kategória, ahol sokat használom a képszerkesztőket. De a legrékucosabb fotókon csak RAW konvert van, az pedig eléggé egyértelmű. A képi világomat újabban nagylátó+polár, extrém záridő, extrém bokeh segítségével érem el, ezek adottak már exponáláskor.
    Viszont egy HDR próbálkozást szerintem kiteszek. Lövök egy exposorozatot állványról, 5 képet, hogy technikailag korrekt legyen. És mindenki elkészítheti a saját verzióját, amely ne legyen Rékucos, hanem egyéni ízlés és felfogás szerint. Nos?

    ReplyDelete
  8. Én is köszönöm az ilyen leírásokat, sajnos az utómunkához én sem értek. Most próbálkozom Lightroommal. Ez a DRI elég jól néz ki, ki fogom próbálni. A verseny ötlete jó, kíváncsi lennék milyen képek születnek, de a célja szerintem se az legyen, hogy a végeredmény Rékucos legyen. Aztán a nyertestől majd tanulunk :)

    ReplyDelete
  9. Aladár: ezt még a CS2-ből hoztam magammal. A black and white nkeem nem jött be, ellenben a Corel Paint Shop Pro-ban van egy ff filter, ami überbrutál, ha sikerül beszereznem egyet, lesz róla post. Ki lehet válogatni különböző papírokat, filmeket, sőt korszakokat is, persze mindegyik egyénileg testreszabható. Hasonló plugin van a PS-hez is, ami megvan, csak lusta vagyok használni.
    Úgy látom jöhetne egy ff post is. Én magamra vállalom a PS plugint és a Corel részt, valakinek van kedve betársulni pl. a színcsatornás megoldás leírásába?

    ReplyDelete
  10. Első hallásra furcsa ez a DRI, hiszen elvileg – a HDR-től eltérően! – csak a meglevő információkból turbózod fel a képet, olyasféle hókuszpókusznak hangzik, mint a digitális zoom, digitális stabilizálás, stb. De a Rékánál látott eredmény meggyőzött, hogy érdemes mélyebben elgondolkozni rajta.

    Szóval, arról lehet szó, hogy a RAW fájlok színmélysége lényegesen nagyobb, mint a TIFF vagy JPG végeredményé (12 vagy 16 bit versus 8 bit, nem tudom, hogy Réka „203-as modellszámú” Canonján melyik a kettő közül). És akkor a nagy ötlet arról szól, hogy az alsó 4 bit mindenképp elvész, de nem mindegy, hogyan.

    Tehát, nem ugyanaz, ha közvetlenül konvertáljuk-e JPG-be a RAW-t, vagy HDR-szerűen két képet hozva létre, más-más gradációs görbével, majd ezeket szelektíven alkalmazva világos és sötét tónusokra, hogy csak az összeolvasztás után jöjjön létre a JPG-konverzió, 8 bitbe.

    Rékának akkor mindenképp köszönöm az ötletet – sajnos nem tudom kipróbálni, mert régebbi bridge gépem van, és akkor még a használhatatlan TIFF volt a divat, nem a RAW. (DE nemsokára lesz cerélhetős objektíves gépem is – szándékosan nem DSLR-t mondtam! :D )

    ReplyDelete
  11. 'Tehát, nem ugyanaz, ha közvetlenül konvertáljuk-e JPG-be a RAW-t, vagy HDR-szerűen két képet hozva létre, más-más gradációs görbével, majd ezeket szelektíven alkalmazva világos és sötét tónusokra, hogy csak az összeolvasztás után jöjjön létre a JPG-konverzió, 8 bitbe'

    Én úgy vettem észre, hogy nagyon nem. A HDR szoftver algoritmusa, ahogy összedobja a képet, nagyon sokat számít pl. ebben az esetben is, ezért is nem szeretem a PS-t használni se ehhez, sem valódi HDR-hez, mert szerintem nem dolgozik olyan markánsan, mint a Photomatix vagy a Dynamic Photo HDR, de lehet hogy ez csak egyéni rigolya :)

    ReplyDelete
  12. a_nick_mar_letezik14 November, 2008 12:57

    Hello! :)
    A Canon saját szoftverével gyártasz raw-ból jpeg-t?

    ReplyDelete

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!