Friday, October 10, 2008

Manuál mód

Egyik leggyakoribb kérdés, amit kapok: milyen záridővel, milyen ISO-val, rekesszel szoktam fotózni? Talán ezt a legnehezebb megválaszolni, hiszen minden téma, minden fény, minden hangulat mást követel meg. Azt sem mondhatom, hogy különösen előnyben részesiteném az ISO-t, vagy a rekeszt, vagy a záridőt.
Azt tudom, hogy a gépen van néhány félautomata üzemmód, mint pl. a rekeszelőválasztós, vagy a záridő-előválasztós módok (Tv, meg Av, ezek), de igazából a tárcsám soha nem mozdul el az M betűről. Számomra a teljesen manuális mód adja a legnagyobb szabadságot, rugalmasságot. Hiszen minden fotónál más a fontos: válasszam az alacsonyabb ISO-t a zajmentességért? Vagy kinyithatom a rekeszt? Esetleg a záridőt kell meghosszabbitani? Ez képről képre változik.
Sokan húzódoznak a manuális módtól, mondván, hogy lassú a használata. Nekem viszont sokkal gyorsabban megy átállitani egyik-másik paramétert, mint vakarni a fejem, hogy miért nme mozdul a rekesz, pedig tekerem a tárcsát :) az viszont tény, hogy eltöltöttem egy kis időt azzal, hogy otthon gyakoroltam: milyen gyorsan tudom átállitani a gépet mondjuk ISO100, f/11 és 1/800 ról (teljes napfényben sétálok) ISO800, f/2.8 és 1/60 ra (betérek egy sötét templomba). Kb. úgy gyakoroltam, mint a Forma-1-ben a szerelők, akik másodpercek alatt cserélnek kereket a kocsikon :) szóval szerintem abszolút megéri kipróbálni a manuális módot annak, aki még nem merészkedett.
Mint mondtam, univerzálisan alkalmazható beállitásaim nincsenek, de néhány példahelyzetet azért felsorolok.

- Nappali tájképeknél f/8 - f/11 rekeszt és ISO100-200-at használok. A záridő ilyenkor 1/200 és 1/500 között van (ha ennél rövidebb, akkor túl világos van a szép tájképekhez, amelyek, mint tudjuk, többnyire kora reggel és késő délután készülnek).
- Éjszakai képeknél f/11 - f/16 rekeszt és ISO100-at használok. A záridő ilyenkor nyugodtan lehet hosszú, hiszen úgyis van állvány. Ugye van állvány? :)
- Félhomályban, állvány nélkül: A gépen ugyan van ISO1600, de nem használom, mert rémesen zajos lesz tőle a kép. Inkább a rekeszt nyitom ki, amennyire lehet, és a záridővel lavirozok. 1/60-as záridőt még ki birok tartani bemozdulás nélkül, ez sokáig elég.

18 comments:

  1. Én általában csak a félautomatákat szoktam használni, de akkor most huzamosabb ideig is kipróbálom manuálison;).

    ReplyDelete
  2. Én az Aperture Priority módot preferálom. Legtöbb esetben ezt használom, nagy ritkán, ha a helyzet úgy kívánja a manuális módot.
    A-módban nem kell külön a zársebességgel bajlódni, arról a gép gondoskodik. Ha mégis változtatni akarok rajta, akkor az expo kompenzálást használom. Nem tudom a Canonnál ez hogy van megoldva, de a Nikonon két vezérlő tárcsa van, az egyikkel a rekeszt, a másikkal a kompenzálást tudom állítani.

    ReplyDelete
  3. Nálam a P-módon van legtöbbet a tárcsa. Ez már olyan mintha auto mód lenne.
    Néha rekesz prioritás, és csak igen ritkán M mód.

    ReplyDelete
  4. Rékuc!
    Felvilágosítanál, hogy az éjszakai fotónál miért alkalmazol f/11nél is szűkebb blendéket és a nappali képeknél pedig miért állsz meg ennél? Én éppen fordítva csinálom. Én azért gondolom fordítva, mert jó, éjszaka van állvány, de a záridő növelésével feleslegesen nő a zaj is és általában éjszaki felvételnél nem olyan fontosak a részletek sem. Nappali fényeknél egy tájfotózásra alkalmas fókusztávolságú objektívvel még f/14-16nál is kézben kitartható záridők adódnak ISO100-200nál és a mélységélesség is jobb a részletek megjelenítése miatt. Szerinted?

    ReplyDelete
  5. ÉS milyen fénymérés mellett megy ez az M mód?
    gondolom nem a szemedben forognak a helyes megvilágítási értékek

    ReplyDelete
  6. VImre: pl. a reflektorok, utcalámpák fényei f16 körül lesznek igazán csillagosak, szépek. A 350D és most a 450D gyönyörű zajmentes fotókat készit, ez soha nem jelentett korlátot. És a részletek igenis fontosak az éjszakai fotóknál is! :) A profi tájképfotósok állványról fényképeznek, én nappal általában kézben hordom a gépet, ezért állok meg f11-nél, főleg, ha fent van a polárszűrő is (általában fent van).

    Kreta:
    A fényképezőgépekben jópár évtizede van beépitett fénymérő. De elég gyakran felülbirálom, sőt fogózz meg, a fejemben van az aktuális fényhez hozzávetőlegesen passzoló rekesz-zár-iso érték is :) Ez nem ördőngösség, egy kis tudatos gyakorlással elég hamar el lehet találni. Ez nagy segitség akkor, ha hirtelen elő kell kapni a gépet, már mielőtt a szememhez emelem, be tudom állitani sacc/kb az értékeket és mire a keresőben komponálok, már csak finomhangolni kell.

    ReplyDelete
  7. Ha hirtelen elő kell kapni a gépet, akkor nem hiszem, h arra lenne idő, h 3 különböző dolgot állítgasson az ember, szerintem.
    Én alapból iso100-on vagyok, AV-ben. Az iso és a többi nyilván attól függ, h épp mit fotózok.
    Kreta nyilván a fénymérési módra gondolt, spot, kiértékelő, középre súlyozott átlagoló...

    ReplyDelete
  8. Rékuc!
    Köszi a magyarázatot, ki fogom próbálni az éjszakai f/16-t.Igazából nem tapasztaltam, mert meg sem próbáltam, csak olvastam a záridővel együtt emelkedő zajról.
    Tőled olvasva kezdtem meg próbálkozásaimat az M móddal. Egész más élmény így a fotózás, sokkal tudatosabban fényképez így az ember. Ehhez az eszközhöz szerintem az úton végigmenve el kell jutni, ez nem megy csak úgy magától. Ki hamarabb, ki később, ki soha nem jut el idáig. Lehet, hogy valakinek ez soha nem fog élményt jelenteni. Én még csak kostólgatom, de tetszik!

    ReplyDelete
  9. ddevil: nem tudom, fogalmam sincs, a gyári értéken van azóta is. Ezt a fénymérés dolgot már valahol ki is tárgyaltuk, meg is keresem:
    rekafoto.blog.hu/2008/08/12/ujabb_turbo#comments
    23:29:21 -nél kezdődik :)

    VImre: kíváncsi vagyok az eredményekre :)

    ReplyDelete
  10. No, ezt az éjszakait én is ki fogom próbálni :) Sajna állványom (még) nincs, de általában le tudom valahova tenni a gépet. Én amúgy szinte mindig Av módban fotózom, nappal ISO 100, vakunál, illetve sötétben 200-400. 400 fölé csak nagyon ritkán megyek. A Tv módot akkor használom, ha gyors vagy kifejezetten lassú felvételt akarok csinálni. Ha sötétebb vagy világosabb kép kell én is az expo korrekciót használom inkább(Canon), bár nem zárkózom el a manual módtól, de még figyelem az értékeket amit az automata ad :)

    ReplyDelete
  11. Lehet, hogy hülye a kérdésem, de felteszem:
    Hogy döntöd el, hogy melyik expó lesz helyes? Ezt kijelzi a tükörreflexes? Csak mert a bridgemnél kiírja, hogy mikor helyes, meg látom az "élőképen", de ez ugye csak kevés tükrösben van.
    Hogy van ez?
    A választ előre is kössz!

    ReplyDelete
  12. hegyesibela: azért nem hülye a kérdés, mert a legeslegfontosabb dolgot sikerült kifelejtenem a postból! Ez pont ma délután jutott eszembe, és lám rá is kérdeztél.
    A tükrös gépen nem látod előre, hogy egy kép hogy fog kinézni. Ha pl. egy 60 másodperces expot készitek, azt nem láthatom a keresőben, hogy a lámpák fénye milyen lesz és mennyire ég ki a 60mp alatt. Meg azt sem, hogy a viz mennyire fog elmosódni, és az égen hogy jelennek meg a város fényei.
    A fénymérő ad egy mankót, hogy +/-0 EV-nál kb helyes lesz a képed, de ez nagyon sok esetben felülirandó. Pl. éjszaka nem árt -1 vagy akár -2EV-t alulexponálni, téli tájnál kb +1EV fölélőni. (Ez az, amit auto módban nem tehetsz meg, mert a gép cak a 0 expot fogadja el.) Tehát nem, igazából nem tudhatod, hogy melyik expo lesz helyes, hiszen a keresőben csak azt látod, ami most van, nem azt, ami az expo eredménye lesz. Kis tapasztalattal sacc per kábé belőhető, de pontosan csak expo után látod :)

    ReplyDelete
  13. Hehe, gondolom páran úgy gondolják, hogy minden ilyen próbálkozás elsőre sikerül. Javíts ki ha tévedek, de gondolom kétes helyzetekben te is többször exponálsz, mire eléred az ideális eredményt. Az automatika tényleg egy bizonyos fényerőt akar elérni, ez alkonyatkor és este nálam is hamis eredményekhez vezetett. Ilyenkor adtam neki -1 - -1,3 EV-t expo korrekcióval, így már jóval közelebb volt ahhoz, amit én láttam.

    A fejben tartáshoz: ovis koromban egy orosz fet3 géppel csináltam pár képet. Nagyapám fiókjából szereztem fekete-fehér forte filmet hozzá (asszem 100-ast :) ). Apukám mondott két beállítást, egyiket ha süt a nap, a másikat meg ha nem :D Ugyanakkor ma ugyanezt nem merem még megtenni a digi géppel :)

    ReplyDelete
  14. nyilván hogy szoktam többször is exponálni, mielőtt a kedvemnek való kép megszületik (arról nem is beszélve, amikor több expoból rakok össze egy képet), no meg minden nap tanul valami újat az ember lánya, pl most rájöttem, hogy kékórás fotóknál, hosszú záridővel érdemes nem alá, hanem jócskán fölélőni a képet, mert a viz olyankor gyönyörű, még selymesebb lesz, ha kicsit világosabbra csinálom, mint ahogyan azt a fénymérő javasolja.

    ReplyDelete
  15. Mindenki el van foglalva a manuális (M) és a félautomata (A) (S) (P) módokkal, de azért a fényméréssel kapcsolatban nem szabad elfeledkezni a fénymérés módjáról sem.
    Ez is megérne egy post-ot.

    Nálam legalábbis a manuál mód mellé a spot fénymérés jöhet számításba, és akkor nem kell azon aggódnom, hogy mennyi legyen a korrekció. Csak rámérek a kép általam itélt leghangsúlyosabb részére és kész.

    ReplyDelete
  16. Szia!
    Szeretnék érdeklődni....kaptam egy kis sony cyber shot dsc-w620 gépet. Ezen nincsen manuális mód...sajnos. Ezzel is lehet valami jó képeket készíteni ami nem például egy sima egyszerű kép hanem olyan egyedi amit szeretnénk?!
    Légyzsíves az e-mailomra válaszolj krisztianhober92@freemail.hu. Váram válaszod és segítséged hogy, hogyan használjak egy autómata gépet.... :D

    ReplyDelete
  17. Sziasztok.

    Szeretnék venni egy gépet,amiben van legalább a manuális mód,ha RAW nem is,de nem tudom melyiket vegyem és nekem 70000ft,max pénzem van rá.Leginkább a gyermekeimet fotózom,de olyan lassú a gépem,hogy a legjobb pillanatokat nem tudom elkapni.kérlek segítsetek!!
    iby8282@freemail.hu

    Előre is köszönöm.
    Ibolya

    ReplyDelete
  18. Szia

    Élőszóban (mármint skype) lehet veled beszélni fotó ügyben? :)