Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Tuesday, December 2, 2008

Gondolatok az ultranagylátóról

Immár ötödik hónapja vagyok boldog tulajdonosa az ultranagylátószögű Sigma 10-20 f/4-5.6 EX DC HSM (jaj de imádom ezt a sok számot és bötűt a nevében) objektívnek. Lassan megfogalmazhatom, hogy az üveg megváltoztatta a fotózási stílusomat, szokásaimat. Ebben a postban a gondolataimat, tapasztalataimat írom le egy ilyen üveg használatáról.

Az egyik jellegzetesség  a szerkesztéssel adódik. Nagyon sokat fotózom erős (70-300mm) és enyhe (50mm) telével egyaránt. Nagylátószögű optikát leginkább csak a tükrös-tavas tájképekhez használtam, még városfotózásnál is inkább a telét részesítettem előnyben – a krémes bokeh, a téma markáns kiemelése a környezetből fontosabb volt, mint a tág nézőpont.

A Sigmával viszont megváltozott ez a világ. Kinyílt, megnyúlt, magába húzott. Csodálatos vonalakat lehet húzni a képen át a témáig, elképesztő perspektívák nyílnak meg. Az egyik kedvenc felhasználásom: viszonylag távol helyezem el a főtémát és a hatalmas előtérbe olyan vonalakat komponálok, amelyek a tekintetet bevonják a téma felé, így átmozgatva a tekintetet a teljes képen. Eléggé sablonos megoldás, de egyelőre az újdonság örömével használom :) 

Egy másik újkeletű szenvedély az extrém záridővel fotózott vízfelület. Stockholmban hálistennek jó sok víz akad, és gyönyörűségesen tükröződnek benne a város fényei. Esti órákban (ebből is bőven van így télen) parádésan lehet gyakorolni ezt a műfajt is. Azt tapasztaltam, hogy minél hosszabb a záridő, annál szebben elmossa a víz hullámait (főleg ha nagyob hullámokról van szó, errefelé a tengervizes medencékben, csatornákban elég virgonc hullámok csapkodják a partot), valamint hogy ilyenkor a gép által tudott leghosszabb, 30 másodperces expo kutyagumit sem ér. Ha igazán elmosott vizet szeretnék, 90 másdperc alá nem igazán érdemes menni. Ehhez nem árt egy nagyon stabil állvány, távkioldó és ND szűrő.

My Best Photo 2009

A nagylátó azonban nem csak mennyország. Nagy kihívást, néha kemény melót jelent a komponálás: a képbe könnyen belelóg olyasmi, aminek semmi keresnivalója benne (főleg hogy én a  minél letisztultabb, minél kevesebb képelemet  tartalmazó fotókat kedvelem), no és a háttér tisztán tartása szinte lehetetlen. A pici gyújtótávolság révén a mélységélesség az egekbe szökken, tehát igen körültekintően kell szerkeszteni és sok esetben bizony elállni az exponálástól – vagy ami talán még nehezebb, szemléletet váltani és meglátni az elsőre alkalmatlannak tűnő témában a jót. Így pl. az elmosott hátteres, árva ellefényes-sárgalevél fotózását elfelejthetem, de jó esetben helyette eszembe jut felnézni és a fölém boruló levélzuhatagot lefotózni. A 10-20 így egészen más látásmódot, gondolkodásmódot követel, mint akár egy sima nagylátó (pl. a kitobi vagy a 17-70) . Ami talán a legfontosabb: a keresőbe nézve teljesen más képet kapok a valóságról, mintha szabad szemmel nézném a témát. Ezért aztán érdemes sokszor a keresőbe nézni, hiszen ami szabad szemmel nem tűnik különlegesnek, az az ultranagylátó ’szemével’ teljesen másképp néz ki (példa: pados kép), és szabad szemmel észre se venném az objektívvel remekül megvalósítható, különleges témákat.


17 comments:

  1. Ez nagyon szép írás lett, tetszik!

    ReplyDelete
  2. pár hónap, és lecsendesedik a dolog :) de jó játék, ez tény.

    ReplyDelete
  3. Hát, nem tudom hány képből válogattad, de ezek a képek baromi jók. És ha még egyszer megyek Stockholmba, biztos viszek magammal állványt. Ha belegondolok, ott ilyenkor csak éjszaka érdemes fotózni, mert nappal 18%-os szürke minden :-D

    Még egyszer gratuálok a szép képekhez.

    ReplyDelete
  4. én is nagyon imádom a sigma 10-20at és a nikkor 10.5/2.8-at is. tényleg öröm belenézni a keresőbe. ámulni és bámulni. egy élmény, amit csak az ért igazán aki átélte :)

    ReplyDelete
  5. ó köszönöm :) nekem az első és az utolsó tetszik (mindkettő HDR, de pszt), a teljes 10-20 kollekció itt található.
    www.flickr.com/photos/szefi/sets/72157608644562913/
    Sajnos nagyon kevés időm van fotózni mostanság, főleg hogy napközben egyáltalán nem érek rá, csak este.
    eleven: jaja, annyira jó látni, amikor belenézel és egy picit megdöntöd és 100% más képet kapsz, irtó jó, néha csak belenézek és nevetek :D

    ReplyDelete
  6. én portrézni szeretek igazán halszemmel :) (bár mint tudjuk azt nem szabad :DD )
    a malmöi díjazott képem is halszem. imádom ahogy torzul az arc :) szerintem vicces, és még senki nem sértődött meg miatta :)

    ReplyDelete
  7. semmi építő jellegűt nem tudok hozzáfűzni, csak annyit, hogy istentelen jók ezek a nagylátós képek :)
    szintén nagylátópárti vagyok, talán a hegyi tájképek miatt, szeretek minél többet megmutatni a látványból, érzékeltetni a hatalmasságot... de a 18 mm ehhez néha kevés.
    ha majd nagy leszek lesz egy ilyen obim, de most jobban foglalkoztat egy diagonál halszem...

    ReplyDelete
  8. Valaki esetleg nem találkozott már az új Tamron 10-24-el? Kíváncsi lennék az azzal kapcsolatos tapasztalatokra is, mivel én is hamarosan szeretnék beszerezni egy ilyen nagyot látó obit ;)

    ReplyDelete
  9. Én három hét múlva vásárolok be obikból, köztük lesz a nagylátó is.:) A Tamronról nem tudok semmit, de szerintem nem mondok nagy butaságot, ha azt állítom, hogy ebben a műfajban a Sigma 10-20 f4 mindent visz. Akár profi, akár amatőr fotós képeit nézem, ezzel az objektívvel a minőség adott. A többi a meglátáson múlik.

    ReplyDelete
  10. köszi a postot, nagyon örülök neki.
    A következő obim talán egyszer nekem is minimum ez lesz, vagy valami diagonál halszem. Meg egy vaku. És akkor szinte már tényleg kész a felszerelés.
    Pffűű
    álmodik a gyomor - éhes vagyok. :)

    Szóval köszönjük szépen.

    ReplyDelete
  11. Én köszönöm.
    A következő nekem remélhetőleg egy lensbaby lesz. Úgy érzem, nagyon elégedett vagyok az obiparkommal, egyelőre nem vágyom más objektívekre, néhány special effect cucc jöhet: pl. lensbaby, meg morcos ND szűrők, távkioldó, ilyesmik.

    ReplyDelete
  12. Te, Rékuc, tényleg olyan jó a Sigma 17-70, ahogy annak idején írtad? Tudod, arra ácsingózom mostanában, de a változó fényerő, az elég nagy gyújtóátfogás és emellé az ára nem mond sok jót róla. Ki tud hozni tűéles képeket 10MP-es gépből? Hát a CA?

    ReplyDelete
  13. khmmmm.... hát éppen ettől gyengécske anyag ez itten felül: "és szabad szemmel észre se venném az objektívvel remekül megvalósítható, különleges témákat" Ti vadászok vagytok. A lóporszag boldogságát keresitek. Ezt a rengeteg képet elég lenne az agyatokba bevésni és amikor komponálni, "alkotni" kell, lenne mihez nyúlni. Értem én, hogy ez csak egy jófajta önkielégítés, de ha már mi is mozizzuk a privát műsort, kérnénk némi valódi, korhatáros tartalmat. (én egy 12-24mm-es Nikon-t nem használok a fenti tartalmak rögzítésére. A Sigma -jó- /volt nekem is/, de Hofit idézve: -bővebben, nem jó- és ellentétben itt néhányotokkal érdemi összehasonlítást is tudnék mellékelni. Nem falevelekről, hanem pl. belső terekről, pl. kevert fényben. Kimondottan rángatózni kezdek az ilyen megjegyzésektől, hogy a minőség adott. Persze, tehát van parízer, meg van gépsonka, meg Pick szalámi.... mindegyik egyfajta minőség. Az is elég nyomorult hozzászólás, hogy már csak egy halszem meg egy vaku hiányzik. Azt is elmagyarázhatná valaki, hogy milyen az a tűéles nagylátószögű kép, ráadásul egy 17-70-es Sigmával. Nem mindegy ebben a 600pxl-es méretben mivel fotóztok, vagy itt mindenki bűvöli 200%-on a képeit, hogy hű meg ha?
    Réka kedves, nem kérdés és látom én is, hogy ügyes vagy, de ezek a kinyilatkoztatások kiverik nálam a biztosítékot. Valahonnan a mai indexről keveredtem ide, de a plébojos marhaságokhoz írni sem volt kedvem. A kétujjas praktikába akkor kezdtem amikor az "extrém záridő" fogalmával találkoztam. Na ekkora marhaságot leírni... de sikerült. Schwarzschildeffektus. Mond ez valamit?

    ReplyDelete
  14. ...ja és mivel nem vagyok egy fotótechnika megszállot, így nem állítom biztosan, de gyanítom, hogy a fenti obi lencséi esetleg műanyagból készültek. Ez persze nem biztos, de ma harapok ;)

    ReplyDelete
  15. Egyszer kérted, hogy 'tiszteljelek meg egy válasszal'. A válasszal azóta is adósod vagyok. Nem azért, mert nem gondolkoztam sokat a mondanivalódon, hanem azért, mert egyszerűen nincs mit mondanom. Nem beszélgetni, hanem támadni jössz ide. Az agressziv hangvétel leginkább megijeszt és elriaszt bárminemű választól, hiszen ha már alapállásból marhaságként aposztrofálod az irományomat, akkor miről beszélgethetnénk?
    Továbbra is csak azt tudom mondani: amatőrök vagyunk, műkedvelők. Nem pénzért, hanem kedvtelésből fotózunk és ebből kiindulva értelemszerűen örülünk a képeinkek, meg annak is, ha a saját zsebünkből (tehát nem megbizó vagy szponzor által fizetett) sikerül kigazdálkodnunk egy új obit vagy más ketyerét. A Nikon fix 13mm objektiv biztosan jobb képet készit, de nekünk, műkedvelőknek erre telik és még ennek is verjük a seggünket a földhöz örömünkben, hogy megengedhetjük magunknak, mert nekünk nem a szerkesztőség fizeti a felszerelésünket, hanem a gázszámla és a gyerektartás mellett teszünk félre rá.
    De úgy látom, ez a világ tőled annyira távol áll és annyira távolról 'beszélsz' hozzánk, hogy tényleg nincs közös pont, ahonnan kiindulhatna egy érdemi párbeszéd. Örülnék, ha tévednék, kérlek szólj, ha rosszul látom.

    ReplyDelete
  16. @arcvonal: Schwarzschild effect... emlékeim szerint ennek a filmes korszakban volt jelentősége. Mintha digin nem érvényesülne annyira (persze kinek, mi az extrém)

    ReplyDelete

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!