Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Wednesday, December 10, 2008

Komponáláskényszer

darthwalk: DSC 4115 Fruzs

Ezzel a borzasztó szóviccel nyitnám az első vendégposztomat itt Rékánál, de egyből a lényegre is térnék.

Aki a képalkotás öröméért szokott fényképezni - nem pedig dokumentarizmus hajtja - az biztosan szembesült már a komponáláskényszerrel.

A jelenség annyiban merül ki, hogy sétálsz, utazol, közlekedsz, vagy csak állsz egy parkban és a fotózáson kattogó agyad miatt akárhova nézel, azon gondolkodsz, hogy hogyan lehetne az eléd táruló látványból képet komponálni.

Én tipikusan ilyen szerzet vagyok, ráadásul jó nagy táskával megáldva, így mindig nálam van a fényképezőgép ami csak ront a helyzeten.

Anno még egy criticalmass kapcsán leveleztem Batával és ő fogalmazta meg jól ezt az érzést, csak ülsz a villamoson, nézel ki az ablakon és folyamatosan komponálsz, nem jó, le kell erről szokni, ki kell kapcsolni fejben, különben, ha egy "éles" helyzetbe kerülsz - legyen az például egy fotóséta, vagy bármi - akkor a napi szinten berögzült sémáid miatt nem tudsz odakoncentrálni és igazán kreatívnak lenni, plusz még gyorsan rá is unsz az egészre.

Ti, hogy élitek meg ezt? Sikerült kikapcsolni? Vagy, csak én szenvedek ettől?



33 comments:

  1. nálam időszakonként váltakozik. egyrészt részben dokumentáláskényszerem van (de ez is váltakozik), tehát a képek egy részét kevéssé az esztétikum hajtja mint az, hogy lássák az unokák is majd, hogy hogy nézett ki az építési telek 50 éve, másrészt hosszú ihlethiányos időszakok váltakoznak rövid ihletett időszakokkal, ami elég szar. az ihlethiányos időszakban aztán hiába nézem a témát, hiába van nálam a nagy (-obb) gép, nem találok rajta fogást, máskor meg akármilyen kis szarral jó cucc bír készülni -- magamhoz képest persze.

    ReplyDelete
  2. Szerintem nézni kell, nem komponálni. Ha látsz valamit ami érdemes arra, hogy másoknak is megmutasd, nézd meg hogy néz ki a keresőben és kattints.

    A végén úgyis ki fog derülni, hogy melyik szabályt használtad öntudatlanul. Nekem van olyan képem, amire egyszer véletlenül rátettem egy aranymetszés vágási segédvonalat és kiderült, hogy nem is kell levágni :-)

    ReplyDelete
  3. a_nick_mar_letezik10 December, 2008 15:24

    Régen én is nagyon sokszor csináltam azt, hogy komponálni, komponánli, komponálni! Sok könyvet elolvastam, meg ilyenek a "helyes" komponálásról, és most eljutottam odáig, hogy teszek az egészre! Látok valamit, az a valami úgy szép, ahogy van, vagy éppen úgy érdekes, fogom a gépet és lefotózom! Megfogadtam egy oldalon leírt tanácsot, fogtam a kitobimat, beállítottam 50mm-re, és rátekertem 2 réteg szigszalagot, (tudom van fix 50es obi occón, de nincs pénzem) nehogy tudjam tekergetni! :) Azóta kezdem más szögből látni a világot, és annyira nem foglalkozok a komponálással! :)
    Meg persze Rékuc is segít, márcsak ezzel a bloggal is! :)

    ReplyDelete
  4. báró Csekonics10 December, 2008 17:04

    Én is sokszor gondolok arra hogy 'húú ezt most de lefotóznám' - csak nálam nem mindig van ott a gép.

    Off: keresek is valami olyan táskát, amibe belefér a laptop és a gép is egyszerre, de ha épp nem viszem mégsem a gépet, akkor sem túl nagy a táska, meg akár a gép helyére pl. ruha is rakható (2 napos külföldi útra mondjuk).
    Eddig nem igazán találtam - pl. NG-nek vannak jópofa hátizsákjai, de kicsit sokallok 30k+ -t adni egy kicsike hátizsákért... Tanácsokat szívesen fogadok... bocs az offért
    Off vége :-D

    ReplyDelete
  5. báró Csekonics10 December, 2008 17:07

    A kitobi 50mm-re beállítva és a fix 50-es obi _nagyon_ más amúgy?
    Mert szemezek vele, érdekelne, de csak úgy viccből nem akarnék még annyit sem kidobni az ablakon, amibe egy fix 50-es kerül...

    ReplyDelete
  6. Én ezt egyelőre nem problémának érzem. Amúgy is változó hogy mikor komponálok tudatosan, és mikor érzésre.

    ReplyDelete
  7. báró: ég és föld a különbség, az 50/1.8 minden fillérjét többszörösen megéri az árának. Próbáld ki, mielőtt megveszed és meg fogod érteni :)

    ReplyDelete
  8. és dw-nek pedig köszönet a vendégpostért, várom a következőt :P

    a_nick: vicces hogy ezt érzed, hiszen pont abban a pillanatban kezdtél igazán komponálni, amikor leragasztottad az obidat. A fix gyújtótávolság tanit meg igazán megkpomponálni a képeket!
    Amúgy szerintem nem baj az ilyen állandó komponálási kényszer, én szeretem :) ha nem is veszem elő a gépet, de mindenben a fotót keresem: lesem, hogy vajon kiégne-e az ég, számolgatom, hogy mekkora záridőt használnék vagy ez meg ez a téma hogy mutatna 10mm-en :)

    ReplyDelete
  9. a_nick_mar_letezik10 December, 2008 20:11

    Lehet így van Rékuc! ;) Mindenesetre más ez az érzés! És többször veszem észre, hogy tekerném, és nem lehet! :)
    OFF
    Azt a 10-20-at azért 1x kipróbálnám! :)
    /OFF

    ReplyDelete
  10. a 10-20-ast én is csak ajánlani tudom, persze arcok fotózásához ne használjátok 10-re tolva (mint ahogy én tettem a fenti képen :)

    a fix 50-es 38 000 Ft körül van (Nikkor) ennyiért gyakorlatilag ajándék, de ebayről olcsóbban is megszerezhetitek (ez is megérne egy bejegyzést).
    ez az ár az 1.8-ra vonatkozik, az 1.4-es az bő 2x-es áron kapható.

    én most 17-70-es Sigmára vadászom, ami alap zoom obi lesz majd a D60-on.

    ReplyDelete
  11. ajaj valaki kérdezett a 17-70-ről, itt is megirom, meg az adott post alatt is.
    Amig nekem volt, nagyon szerettem, azonban a legutóbbi flickr talin kissakos (az akosphoto blog szerzője) lesújtó véleménnyel nyilatkozott róla. Szerintem megéri meghallgatni őt, mert érti a dolgát :) azt mondta, hogy nagyobb felbontású gépeken (40D, 450D) már nagyon gyenge a képminőség. Tapasztalat, valaki?

    ReplyDelete
  12. @Rékuc igaz, eszpee is inkább a tamron (majdnem) hasonló kategóriás versenyzőjét ajánlotta, igaz az csak 50-ig tolható fel, és akkor nekem 50 és 70 között lenne egy szünet.

    még meggondolom, most úgy sincs egyik sem olyan vonzó áron.

    ReplyDelete
  13. Rékuc: igen, emlékszem. :) A 17-70 az egy érdekes állat. Én azt vettem észre ennél az obinál, hogy a 10MP-es már érzékelő feszegeti a határait. 100%-ban nézve kevésbé részletgazdag, mint pl. az kis 50-es fix (persze tudom, hogy nem illik ahhoz hasonlítani), míg 8MP-en még elég jól teljesít. Ezt bizonyítandó, nagyon szívesen kipróbálnám egy 50D-n, csak sajnos az egyelőre nincsen az ismeretségi körömben.

    Amúgy épp mostanában akartam tőle megszabadulni és fix nagylátóra cserélni, de a Canon kínálatát és árait látva inkább próbáltam rájönni, hogy hogyan hozzam ki a maximumot a Sigmából. Saját magam meglepetésére egész tűrhető képeket kaptam.
    Még meglátom, mi lesz a sorsa. :)

    ReplyDelete
  14. Nekem egyelőre kezdő fotósként az a bajom, hogy nem látok. Vagy amikor látok, akkor nincs nálam a gép... :p

    ReplyDelete
  15. @akoskiss:
    Rönót mostanában 5D-vel látom szaladgálni. Hátha kölcsönadja egy tesztre. (?)
    @RoGeR:
    Legyen nálad mindig gép. Ez sokat segít :)
    .
    Mostanában csak két fix 1,8-as obival dolgozom, 20 és 50 mm.
    Valóban rákényszerít a gyorsabb és jobb komponálásra. De számomra ez nagyon izgalmas, ajánlom mindenkinek. :)
    Amúgy az ember is, mikor megtanul beszélni, onnantól kezdve mondatokban gondolkodik. Tudom, sarkos példa - de a fotózással is ilyesmit érzek. 'Vajon ez beleférne a kockába? Hm, mekkora rekeszt választanék?' (ez bokehőrültént az egyik legnagyobb kérdés, és állandóan felvetődik) :)

    ReplyDelete
  16. lanchester: igen, Röno-nak 5D-je van, csak sajna a Sigma 17-70 croppos vázra való obi, így vagy 450D de még inkább 50D lenne a jó teszteléshez.

    ReplyDelete
  17. croppos? Úgy kell neki.
    FF forever.

    ReplyDelete
  18. off

    @akoskiss mondanám hogy ha megszabadulnál a 17-70-től akkor beszéljük meg, mert lenne egy ajánlatom, de te canonos vagy sajnos :|

    on

    ReplyDelete
  19. dw1

    óÓó a tami 17-50 az egy igen finom darab. Sokan mondják, Én mint sony/Minolta felhasználó gyakran találkozom olyan véleményekkel, hogy a tami jobb.
    Még érdekes lehet a tami 17-35 is, ami már ff-re is jó van ilyen sigmában is, ha jól emlékszem.

    ReplyDelete
  20. Velem gyakran előfordul ez a fejben komponálás, főleg mióta újra rákattantam a fotózásra. Néha zavar, mert úgy érzem elmulasztottam egy-egy nagyszerű pillanatot, pontosabban képet, mert a pillanat a fejemben megmarad. Emiatt próbálok is leszokni erről a kényszeres fejben fotózásról.

    (Mellesleg tegnap este szakadó hóban mentem ki fényképezni, ezt már régóta terveztem. Rettenet élveztem a dolgot!)

    ReplyDelete
  21. @AnTalk mit is voltunk néhány hete fenn a Normafánál, el is kapott egy szép hóvihar - mondhatni átgázolt rajtunk :)

    indafoto.hu/darthwalk/elso_ho_fotoseta_a_normafan

    ReplyDelete
  22. nekem is volt egy témám de nem volt időm lekapni..

    Puccos kínai étteremre kiírva: svédasztal. Előtte két néger gyrost eszik.
    Jó lett volna.

    ReplyDelete
  23. a_nick_mar_letezik11 December, 2008 11:45

    @dw1:
    :'-( Annyira rossz, hogy nem tudtam elmenni normafára! :-(
    Na majd legközelebb!

    Canon-hoz már olcsóbban is lehet venni 50-es obit, de sajnos most nagyon nem lesz rá keret, úgyhogy marad a ragasztócsík! :-)
    Én azt élvezem, hogy egy fix gyújtótávolság mellett nem lehetek lusta! Nem lehet az, mint zoomnál, hogy nem megyek közelebb, hanem csak tekerek egyet! :-) Egész más, de élvezem! :)

    ReplyDelete
  24. a canon 50/1.8-ra nekem is fáj a fogam... és az csak 25k... de most nem akarok költeni, mert kéne 100k, hogy nyáron kimehessek 9hétre dolgozni az USA-ba 250k-ért :) ha kijutok, ott megveszem :D

    ReplyDelete
  25. báró Csekonics11 December, 2008 13:50

    lancaster · www.flickr.com/euouae 2008.12.11. 09:56:47

    Az az igazi "multikulti" :-DDDD

    ReplyDelete
  26. kellett volna még valami indián, aki bagettet eszik :D

    ReplyDelete
  27. dw1!
    Ne parázz attól, hogy 50-70 között szünet lenne, nem az a cél, hogy lefogd a teljes gyújtótávot 100-200-x mm-ig, hanem hogy jól használható objektívjeid legyenek.
    Észre sem fogod venni, hogy 20mm szünet van a két obi közt, egyáltalán nem fog zavarni, nyugodtan ruházz be egy jobb minőségű, de 50mm-en végződő obira.

    ReplyDelete
  28. báró Csekonics12 December, 2008 10:07

    Én meg néha azt veszem észre amúgy, hogy ahelyett hogy változtatnék a gyújtótávon (18-55 + 55-200) inkább odébb megyek :-D
    (A régi filmes gépen fix 50-es obi volt csak)

    ReplyDelete
  29. Azt hittem, hogy egyedül vagyok ezzel az érzéssel:)
    Folyton a 3:2-ben látom a világot, mi fér bele a keresőbe:) Szerintem az ember berögzült sémák folyamatosan változnak. Az ember és a vizuális érzéke, képessége is folyamatosan fejlődik, szerintem nem ugyan azt látjuk. Nézd végig a korábbi fotóidat és már is másképpen látod:)

    Olvasom a kommenteket. Előszeretettel használja mindenki az 50mm-t. Miért is? Én úgy olvastam, hogy 50mm csak full frame-nél 50mm nem?

    ReplyDelete
  30. Na ja.
    Én is így szokom mondani, hogy 50 mm, persze ekv. = 50 X 1,6.
    Miért szeretem?
    Ezt az érzést nem lehet elmondani :D

    ReplyDelete
  31. Ez a kis 50/1.8(canonon) tényleg nagyon karcol, de jegyezzük meg, hogy nem véletlen annyi, amennyi :) türelem is kell a kicsikéhez...ellenben valóban hálás darab tud lenni...és nem hozza zavarba a sok megapixel sem...

    50*1.6 mm képkivágása nekem nem igazán jött be, de ez szokás (?) kérdése is...(nekem rendszeresen szűk)

    ReplyDelete
  32. Hello!

    Ilyenkor amugy hiába van az embernél ott a gép, valószínű, hogy nem a szeme előtt szorongatja, szvsz így is úgy is lekésne a meglátott pillanatról...én is sokszor látok jó dolgokat, sőt jóval többet látok, de azon is elgondolkoztam, hogy hú, hát ha most itt lett volna a gépem...akkor sem tudtam volna lekapni.
    Ezvan. :)

    Terapeuta: Hátrébb kell menni és akkr nem szűk :)

    Üdv!

    ReplyDelete

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!