Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Tuesday, October 20, 2009

Fotózz 50mm-n!

Én ugyan soha nem értettem az 50mm őrületet - oké hogy szép és jó, de minek harsányan híresztelni, hogy 'én olyan menő vagyok, hogy 50mm-n fotózok, mert beláttam a hatalmas értéket, és jófej módon még külön fotóblogot is indítottam az 50mm fotóimnak, mindegy milyen, csak 50mm legyen, mert azt olvastam a zinterneten, hogy az jó' - szóval kicsit viccesnek tartom ezt az 50mm maszturbálást, dehát a trend az trend, még akkor is, ha történetesen jó dolgokat kap fel néha. Tény, hogy fotóim mintegy 65%-a készül 50mm objektívvel és a maradék egyharmadon osztozik meg a 10-20, a 28, a 85 és a 70-300. És ma reggel én is találtam egy jó kis kezdeményezést, amelyet megosztok veletek.
A Project 10-50 (katt ide) a 2010-es esztendőben 50mm-vel készült fotókat vár a flickr csoportjába. A dolog egyszerű: csatlakozz és tölts fel képeket. Az EXIF adatokat be kell szolgáltatni, és egyik feltétel, hogy zoom obival, 50es állásban nem kérnek képeket, csakis 50mm fix objektívvel készülteket. Természetesen már most lehet csatlakozni és feltölteni. Szerintem kipróbálom - egy saját 50mm blogot nevetségesnek tartok, de egy ilyen közösséghez szívesen csatlakozom.


17 comments:

  1. Az 50mm-es mániának igazából filmen vagy full frame-en van értelme, hiszen ott az emberi szem látószögéhez közelítő látványt kapjuk. Bár több 50mm-es objektívem volt és van most is, de digin a 35mm-es / 28mm-es fix az, amivel divatot lenne érdemes indítani.

    Amúgy van egy érdekes (direkt nem írom, hogy sznob) felhangja is a dolognak, hiszen a filmes időkben az "alapobjektív" nem az alapzoomot jelentette, hanem a mindenes ötvenest - én úgy látom, hogy ez inkább fotóretró-divathullám, mint az alapobjektív előtti tisztelgés.

    ReplyDelete
  2. Én azt nem értem ebben az 50mm őrületben, hogy APS-C-n nem egészen az az 50mm, mint a "Lecia kockán"

    ReplyDelete
  3. Hát, ezt a 'mindenáron 50mm' dolgot én sem értem - éppen ezért nem is hiszem hogy csatlakozni fogok, de azért ez úton még egyszer köszönöm, hogy (még jómúltkorában) megerősítettél abban, hogy célszerű a zoomos obi(k) mellé egy fix 50-est (meg akár majd mást is) beszerezni.
    Tényleg más!

    De azért tényleg létezik más gyújtótávolság is :-D

    ReplyDelete
  4. Én azért értem: (most Canonról beszélek de minden rendszerben ugyanez van) az EF 50/1.8 még a régi időkből itt maradt alapobi, EF-S (tehát direkt cropos vázra észült) 35mm objektív nem létezik, ezért érthető, hogy a digisek is a régi alapobit használják. Ez ráadásul a legolcsóbb obi és valljuk be, a legkönnyebben használható: elég nehéz vele szar fotót készíteni! Kezdőnek is sikerélményt garantál és persze ott van a szédítő gondolat, hogy nem egy híres fotós egy egész életen át ilyennel fotózott. És mindezen nem sokat változtat a crop sem, sőt az enyhe tele még hasznos is, amennyiben megtanít fegyelmezetten komponálni, kompromisszumok helyett kreatív megoldásokat keresni. Szóval én is bírom az 50es obit.

    ReplyDelete
  5. Ban_D mindenképpen ajánlom. Múlt hétvégén volt egy oktatásom, egy abszolút kezdőnek mutattam meg a DSLR lehetőségeit. A régi 350D-t nyomtam a kezébe, az EF 50/1.4-el együtt (de a régi 1.8 is ugyanezt hozta volna). A srác egy délelőtt alatt teljesen beleszeretett a fotózásba, ájuldozott az elmosott háttéren, élvezte hogy megszabhatja hogy éles vagy elmosott lesz a háttér, hova kerül a fókusz, stb... nem hiszem, hogy ekkora élményt tudtam volna nyújtani neki, ha kitobit adok a kezébe első kipróbáláskor.

    ReplyDelete
  6. Szerintem nem azt kell nézni, hogy felkapott-e valami vagy sem.
    Az alapgondolat itt az lenne, hogy megmutassa, nagyon hasznos dolog fix objektívvel fotózni: egyáltalán nem korlátozza az embert úgy, ahogy az állandó zoom-oláshoz szokott fotósok gondolnák, viszont egészen új látásmódot ad és hihetetlen módon ösztönzi a kreativitást. Ezt másképpen nem lehet megtapasztalni, mint állandó fókusztávolsággal (legyen szó bár egy zoom obiról, amit erős elhatározással nem csavargatunk vagy egy fix üvegről).
    Annak, hogy az 50 mm a legnépszerűbb, annyi az oka, hogy ez áll közelebb a természetes látáshoz (EF-S-en ez természetesen 28-35 körüli fókusztávolság lesz). Tehát ha ezt használod, megtanulod, hogy különleges nagylátószögek, extra nagyítások nélkül is egyedi, kreatív képeket készíts. Ez nagyon fontos lépése az egyedi látásmód kialakításának. Utána már minden más csak többletet ad hozzá, bővíti a fotós eszköztárát.
    Ehhez jön még hozzá, hogy az 50 mm-es objektívnek egyszerű a szerkezete és így alacsony áron nyújthat kíváló minőséget. Emiatt népszerű EF-S gépeken is, ahol persze már rövid telének minősül és emiatt nagyon klassz portrékészítésre.

    ReplyDelete
  7. Rékuc - igen, pont ezek miatt szerettem én is bele. (Már megvan egy ideje, 50/1.8 AF-D -vagyis a D60-on csak MF :-( )
    De azért akkor is nagyon élvezem.
    Viszont sokszor jön jól akár a szélesebb látószög, akár a tele.
    Szóval olyan sapka nincs, ami minden fejre jó, még az 50mm-es sem.
    :-D

    ReplyDelete
  8. Martin Hope megmondta a frankót. Igazából azért csináltak 50mm-es objektíveket, mert ez az a látószög amit az ember nagyjából élesen lát. Vagyis az ezzel készült képek a leginkább olyanok mint amit megszoktál. Azért fix, mert nem tudtak/akartak belemenni a zoom objektívek változó gyújtótávolsága miatt optikai kompromisszumokba.

    Az is igaz, hogy kroppos vázon az 50mm-es fix egy jó kistelének számít, vagyis tuti portrékat lehet vele csinálni, viszont az eredeti lényegét elveszti.

    Sajnos én nem tudok csatlakozni a flickr grouphoz, mivel az 50 éves zorki-4 nem ír exif adatokat a filmre :-)

    ReplyDelete
  9. dincsi: nem azért fix, mert optikai kompromisszumot jelentett volna egy zoom objektív (egyébként nyilvánvalóan azt jelent), egyszerűen akkoriban még jó pár évtizednek el kellett telnie ahhoz, hogy - az akkor vario-objektíveknek nevezett - zoomok megjelenjenek. :o)

    ReplyDelete
  10. Igen, valóban az emberek fejében alapvető fogalomzavar van.
    Az 50 milis objektívnak, 35 miliméteres filmen 46° a látószöge és valóban ez az a szög, amit szemmozgás nélkül egyszerre fel tudunk fogni, ez számít természetes nézőpontak az ember számára, ezért lett ez a Leica-féle filmormátum megjelenése és elterjedése óta az alapobjektív.
    APS-C szenzoros gépen ez nyilván megváltozik, 30° körülire.
    Szóval 30-35 milis optika kell ezekhez ugyanolyan látószöghöz, csak ez már nem jut el az agyakig...
    Ha a valódi gondolat szerint lenne elnevezve a dolog,
    akkor inkább "Project 10-46°" lenne a jó neve. :D

    ReplyDelete
  11. Szerintem nem a látószög a lényeg, hanem a fényerő és a kis mélységélesség. Ez az, ami olyan jó művészi önkifejező eszközzé teszi az 1.4-es és 1.8-as obit.

    ReplyDelete
  12. én meg tervezek létrehozni egy munkacsoportot a flickr-en 48mm-es gyújtótávolsággal dolgozó fotósoknak

    hogy miért 48? mert nem annyira szűk, mint az 50mm, de keményebb kompozíciós gondolkodást igényel, mint a 46mm

    bocs...de szerintem komolytalan az ötlet

    ReplyDelete
  13. Számomra az 50mm egyik értelme a látószög, a másik a kötöttség, hogy adott keretek között próbáljam meg jól elkapni a témát. Így a valós gyújtótávolság sem annyira számít szerintem. Persze érdekes is lenne az fz50-en valós 50 mm fókuszú képekkel próbálkozni csak azért, hogy 50mm legyen.

    ReplyDelete
  14. Szia Réka!

    ...az úgy történt, hogy fotózgattam én, de váltakozó lelkesedéssel, időszakosan fellángoló, amolyan szalmaláng féle kitartással. Aztán egy ilyen időszakomban, még a nyár elején ráakadtam a blogodra. Mondanom sem kell, hogy a sokak által tapasztalt étvágyat hozták meg a képeid és tanácsaid ahhoz, hogy kitartóbban foglalkozzam a fényképezéssel.
    Valamiért pedig az 50 mm-es projekt tetszett meg és felszólításodra feltöltöttem két képet. Olyan nem igazán "erős" fotókat, ami ugyan tőlem a maximum közelit jelentik, de pl. Nálad a lomtárat terhelnék. És mi történt? Legnagyobb meglepetésemre az egyik képem lett a szerkesztő által kiválasztott hónap képe egy másik fotó társaságában! Kétség nem fér hozzá, hogy baromira nem érdemlem a számomra megtisztelő címet. Tudom, nem egy nagy dolog és annak ellenére, hogy tényleg nem hiszem, hogy egy szavazós rendszerű kiválasztás esetén akár egyetlen voksot is begyűjtöttem volna, örülök neki.
    Mindezt azért osztottam meg veled, mert ezúton szeretném megköszönni a motivációt és gratulálni az oldaladhoz.
    Nem szeretnék vmi nyálas, Neked ajánlom ezt a díjat című ömlengésbe fogni, igen nevetséges lenne. De tudod, mégis csak Neked köszönhetem, még ha ez ostobán is hangzik, meg nem is egy jelentős történet...
    Egy szó mint száz, engem inspirál, tehát köszi mindent és hajrá, meg max respect, lélegzetelállító képeket lősz!

    zsolt

    ReplyDelete
  15. hát ez nagyon megható volt, örülök, hogy leírtad :) és nagy gratula a sikerhez! De hol vannak a képeid? :)

    ReplyDelete
  16. ja és most látom a domain-nevet, lehet hogy szomszédok voltunk?

    ReplyDelete
  17. A képeim? Mindössze kettőt tettem fel. Közülük az egyik mára világhírű lett :-)
    Itt van: http://www.project10-50.com/hall-of-fame.htm (A nyugágyas)
    De kérlek, légy kíméletes ;-)
    Domain név? Van nekem olyan?

    ReplyDelete

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!