Thursday, January 7, 2010

Hogyan készült - Ladik

fa Ebben a posztban a szürreális hangulatú Ladik fotó készítéséről fogok írni.
Az NDx1000 szűrő használatában az a legeslegjobb, hogy az embernek fogalma sincs előre, hogy milyen lesz a kép. A záridő gyakran több percre nyúlik, és ez alatt az idő alatt nem csak a falevelek meg a vízhullámok mosódnak el, hanem a felhők vonulásának, a fényviszonyok változásának köszönhetően teljesen váratlan, előre nem kalkulálható eredményt, látványt kapunk. Némely képen szinte nyomon követhető a fény mozgása a tájon. (Ilyen hosszú expoknál már önmaga a záridő is kiszámíthatatlanná válik, mert sajnos a szűrő nélkül mért záridő ezerszerezése egyáltalán nem mindig ad jól sikerült képet, szóval egy jó adag tippelés és szerencse is kell hozzá.)
A szűrőnek köszönhetően, ahogyan erről korábban is meséltem, lilás tintet kap a kép. Ezt néha korrigálom, néha nem. A középszürke felhők ez esetben szépen felvették a szűrő elszíneződését és ezt a kellemes halvány levendula árnyalatot kapták. Azonnal eldöntöttem, hogy ezt nem fogom helyrehúzni a RAW feldolgozás során, hiszen natúrban, PS nélkül kaptam egy kis speciális effektust. A fotó első változata azonban fakó és szürke volt, ezért - egy életem, egy halálom - felpattintottam a beépített vakut és legalacsonyabb értékre állítva belevillantottam a két perces exponálásba. Az eredmény máris sokkal jobb volt: a kopott ladik türkiz feneke élénk színben vibrált, a falevelek is kontrasztosak lettek, kiemelkedtek a háttérből.
A beépített vakunak elég kevés a hatótávolsága, ráadásul a nagylátó Sigma 10-20 látószögét sem fedi le teljesen, ezért szépen, természetesen bevignettált. Technikailag ez is hiba, de ezt is a kép javára ítéltem és meghagytam. Egyszóval három rendhagyó megoldás (szűrő elszíneződés, beépített vaku tájképhez, vignettálás) révén sokkal érdekesebb fotó született, mintha simán meghagytam volna a korrekt beállításokat.
Adatok:
Gépváz Canon EOS 450D
Objektív Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM
B+W NDx1000 szűrő
Vaku villant
Fókusztáv 10mm
Rekesz f8
Záridő 160mp
ISO100

(A posztban szereplő fotó kattintható és a flickr oldalra mutat. Ezt a funkciót most fedeztem fel, hogy feltöltött képfájlokat is lehet linkké varázsolni, a jövőben a legtöbb kép ilyen lesz) :)

4 comments:

  1. Köszi a leírást!
    A vignettálás lehet hogy technikailag hiba ugyan, de néha pont a 'technikailag' hibás képek mutatnak a legjobban.

    ReplyDelete
  2. A beépített vakuk hatótávolsága általában maximum 4 méter. Ennél többet méreténél fogva kissé irreális elvárni tőle. A PS nélküli efektusnak van egy olyan nem elhanyagolható előnye, hogy a kép készítésekor már tartalmazza azokat az információkat a fotó, ami PS buherálás során próbálunk ráerőltetni.

    A PS-sel való manipulált képek bizonyos mérték után már nem tekinthető fényképezés által készített alkotásoknak. Mivel semmi köze nem lesz egy idő után a gép által produkált alkotásokhoz. Az utómunka nem egyenlő a PS és társai által összetákolt képszerkesztésnek. :)

    ReplyDelete
  3. Én úgy tudom, hogy a lilás elszíneződés a keresőn keresztül beszűrődő reflex fénytől van. Próbáld ki, hogy eltakarod a kukucskálót valamivel az expozíció alatt, elvileg nem lesz lilás. Nekem (Sony A700) a nyakpánton van egy kifejezetten erre szolgáló kis bizbasz, amit a szemkagyló helyére lehet csúsztatnil.

    ReplyDelete
  4. Leicher Oliver25 August, 2010 10:34

    én a bevillantásra lennék kíváncsi pontosan hogy történt?
    még nem próbáltam ezt a technikát
    egy canon 450d vázam van