Thursday, September 16, 2010

Olvasói levél - gép és tippek kezdőnek

Zsófi küldte az alábbi levelet és gondoltam, a választ megírom poszt formájában, hátha másnak is hasznos lehet.
Szia Réka, nagyon tetszik néhány képed, és mivel totál amatőr vagyok, megkérdezném, hogy hogy állnál neki a helyemben fényképezőgépet keresni.
Okt végén megyünk Isztambulba pár napra, és nagyon szeretnék nem semmitmondó képeket csinálni, mert jelenleg csak egy zsebméretű kis gépünk van.
Olyasmi hangulatokat szeretnék elérni, mint a HDR-mappában a Street, The Sentinel, Clouds over Rosenborg, vagy a városos képek közül Uppsala, 1,2,3,4, Al Chapman, Dawn over Vatican, In the Ghetto, Splish, The coldest day.
Tudnál tippeket adni? Bp-i vagyok, úgyhogy a kínálat nem hiszem, hogy gond lenne, 100-120 e körül tundék most rászánni, akár nem teljesen új gépre is.

Köszönöm,
Zsófi
Előszöris: egy belépőszintű DSLR gép ára, kitobjektívvel, kb. 120-150.000 forint. Ezzel már sokra lehet menni, és ha az ember beszerez hozzá egy 25.000 forintos, fényerős fix objektívet (50/1.8, ami a legtöbb gyártónak van) és egy olcsó teleobjektívet (Sigma 70-300/4-5.6 APO DG Macro, 60.000 forint alatt kapható), akkor az összes említett fotó elkészíthető, amit Zsófi említett.

Mondhatnám, hogy 120.000 forintból kijön egy Canon PowerShot G11, ami a kompaktok csúcsmodellje. Ezzel a következő hátrányok vannak:

- Rövid a leghosszabb záridő (15 másodperc, szép esti fotókhoz nem mindig elég)
- ISO400-on már látható a zaj, egy DSLR-nek ez az ISO szint meg se kottyan
- Nem túl nagy a zoomátfogás, egy DSLR kitobija nagyobb látószöget ad és Zsófi sok 10-15mm fotót pecézte ki magának, egy kompakt látószöge szerintem túl szűk lenne neki
- A kompakt gép mindig lassabb, mint a tükörreflexes, ezért értékes pillanatokról maradhat le az ember.
- A kompakt fényereje alulmarad a fényerős fixektől, egy 50/1.8 nagyon hasznos a rosszabb fényviszonyokban, amelyekkel a kompakt nem fog megküzdeni

Azonban ha belefektetsz x százezer forintot egy tükrös rendszerbe, akkor érdemes megfontolni a következőket:
- A legjobb képek hajnalban és alkonyatkor készülnek, amikor a legtöbb ember jóízűen alszik vagy meghitt vacsorához készülődik. Ha van egy 'mindentudó' felszerelésed, érdemes feláldozni ezeket a perceket, hogy igazán élvezd a jókor, jó helyen készült képeket. Ha nem akarsz reggel-este fényvadászni, állványt cipelni, hanem inkább napközben, napsütésben akarsz fotózni, akkor elég lesz a jó minőségű kompakt!
- Állvány esti fotókhoz és igazán jó minőségű tájképekhez mindenképpen szükséges. Sokáig egy olcsó Hama Star 63-at használtam, szélcsendben ez megfelel, az af Chapman c. fotó is ezzel készült.
- Ha nem is vagy híve a 'fotosoppolt' képeknek, mindenképpen érdemes valamennyi időt befektetni a fotók prezentálásába, mert a technika még nem tart ott, hogy a gép azt lássa, mint a szemünk, ezért a színeken, kontraszton, esetleg vágáson érdemes igazítani, hogy azt lásd a fotón, amit a helyszínen láttál.
- A DSLR rendszer egy feneketlen pénznyelő lyuk. Mindig kiszemelsz valami új kiegészítőt (szűrők, állvány, szoftver, a drága objektívekről nem is beszélve), amit okvetlenül be kell szerezni, hogy megvalósítsd az épp aktuális fotós álmod.
- TÁSKÁT vegyél, nehogy úgy járj, mint én, hogy az egy hetes géppel elkapott egy nyári felhőszakadás és egy nénitől kapott auchanosszatyorba burkolva, a felsőm alá rejtve rohantam haza vele, nehogy megázzon.
Gépvázról: nekem a kifutó modell Canon EOS 450D van, jelenleg nem szeretnék jobb gépvázat, ez minden lehetőséget megad, amit szeretnék. Mindegyik gyártónak van hasonló modellje, ezek között érdemes körülnézni (a Nikon D40 sorozatot nem tudom ajánlani, mert hiányzik belőle a fókuszmotor, de azon kívül tényleg csak tapogatás és szimpátia kérdése a dolog).

Lássuk, milyen képekről van szó és mi szükséges hozzájuk.A szövegbe linkeket illesztettem az idevágó korábbi posztjaimból.

S T R E E T - ez a fotó Sigma 10-20 ultranagylátóval készült, 10mm fókusztávon, kézből. HDR és Urban Acid utómunkával tuningoltam a macskakövek kontrasztját.

the-sentinel2

Sentinel - Sigma 18-50 objektív, kézből. A hosszú záridőt 2db polárszűrő segítségével értem el, a felhők HDR utómunkától kontrasztosak.

the-coldest-day

The Coldest Day - ez még a Canon 350D-vel, a kitobival (18-55/3.5-5.6) készült, egy jéghideg, fagyos téli reggelen, napfelkelte előtt, a Margithídról. A kék szín az időpontnak és időjárásnak köszönhető.

splish

Splish - Canon 50/1.8 objektív, f1.8 rekesz és 1/4000 másodperc záridő, ami megfagyasztotta a fröccsenő vizet.

in-the-ghetto

In The Gettho - Canon EOS 350D és Canon 50/1.8 objektív, itt a színeken történt erőteljes módosítás. Az eredeti, utómunka nélküli fotó itt található.

dawn-over-vatican

Ennek a fotónak a legfontosabb paramétere, hogy a római üdülés egy reggelén fél ötkor keltem, hogy pirkadatra leérjek a Teveréhez fotózni a legjobb fényekben. További segítségemre volt egy állvány, egy ND szűrő és a Sigma 70-300 objektívem.  A látvány teljes egészében Róma és a hajnal érdeme. Az éjszakai fotózásról itt írtam.

clouds-over-rosenborg

Sigma 18-50 objektív, polárszűrő, HDR és ff-konverzió. Meg persze egy különösen szép felhős délután.

anzikszw

Kék óra - kérem figyeljék meg a kedélyesen vacsorázó és iddogáló embereket a túlparti kocsmában! Sigma 10-20 nagylátószög, állvány.

af-chapman

Itt szintén a Sigma 10-20 nagylátót használtam, a lágy fények egy ködös estének köszönhetők, a köd miatt az ég sem éjfekete, hanem a város visszaverődő fényeitől lilás. Sötét volt, ezért 90 másodperces záridőt használva szépen elmosódott a hullámzó víz és megszórta a tükröződő fényeket.

1-2-3-4

Alkonyat, ellenfény, erőteljes alexpó, hogy a szobor és lámpák sziluetté váljanak. A kompakt érzést a Sigma 70-300 teleobjektívvel értem el.  Ellenfényes poszt itt.

Remélem, lesznek még kérdések a poszttal kapcsolatban - ezeket kommentben jelezzétek! Köszi!

12 comments:

  1. http://fotosokvilaga.hu/apro/kibont.php?kat=9&id=892

    ReplyDelete
  2. zsír, ez szerintem teljesen jó lenne neki!

    ReplyDelete
  3. Ez nagyon korrekt ajánlat, de én pl. eléggé gyanakvó típus vagyok, tuti kiolvasnám az exposzámot.

    ReplyDelete
  4. Éppen gondoltam hogy megírom, hogy a 'fényerős fix' obi az nem feltétlenül csak ~25k - aztán láttam, hogy külön kitértél a fókuszmotor nélküli gépekre.

    Amit én azért nem sarkítanék ennyire, hogy nem ajánlott - én pl. egész jól boldogulok egy D60-nal - bár az tény, hogy meg kell gondolni mennyire akar az ember később 'régi' lencséket venni.
    (Az újaknál az a trend hogy úgyis AF-S rendszerűek, mert halkabb és pontosabb az AF - legalábbis a marketing szerint :-D)

    Ja, és a DSLR egyik nagy hátránya, hogy még a belépő szint is nagy és nehéz - már persze egy kompakthoz képest. Ha pedig van még 2-3-sok plusz obid és vakud, akkor már hátizsákban is szép cipelni.

    ReplyDelete
  5. nézegettem az AF-CHAPMAN cimu hajos képedet és elképeszto..a 90 mp nél azért a rekesszel is szépen el kell játszani, h pont annyi fény jusson ennyi ideig a gépbe, h az jol nézzen ki, és TE eltaláltad.. eszméletlen gyonyoru:)

    lenne pár kérdésem: most néztem vaterán 4200ért lehet venni nd8as szürot amit Te amint láttam eloszeretettel használsz:)...szted mennyire lehet minoséges az ilyen áron vesztegetett cucc??:D meg erosen gondolkodok valami nagyobb fényeroben, csak nem tudom, h 50/1,8 vagy 24-70/2,8.. elég gyakran fotozom embereket és nem tudom mennyire használnám ki az 50est, legtobbszor embereket fotozom, ám mégis a naplementés, napkeltés tájképek tetszenek a legjobban már azok kozul amiket én csináltam (meg persze nincs full frame-s gépem:S:D nikon d80al fotozom:) bár szivem szerint ha nem lenne ekkora válság:) akkor 10-20ast vennék mert azoktol a képektol végem van:)) Te melyiket ajánlanád?

    ReplyDelete
  6. Ban_D: vakut nem értem, miért kellhet turista- tájkép- városfotózáshoz. Még portréhoz se nagyon kell, ha van elég természetes fény és egy derítőlap. Legalább azt nem kell cipelni kiránduláskor :)
    RooDee: nézd meg a szűrő márkáját. Hamát nem vennék, a Hoya már jó, a B+W a legjobb, de van egy angol gyártó, ami szintén jó, most nem jut eszembe a neve. Az ár nagyban függ a szűrőmérettől is, az 58mm körüliek nem drágák. Az ND8 pedig nem egy extrém szűrő. Nekem kevés ideig volt meg, hamar eladtam és lecseréltem egy Vari-ND és egy ND110-re, de kezdésnek jó lehet a hosszú záridőzéshez, főleg alkonyatkor és kék órában. Nappal kevés hatása van.

    A 24-70-nek sose lesz olyan szép bokeh-je, mint egy 50es fixnek, erre gondolj a fényerő mellett. És 1.8 és 2.8 között elég nagy az ugrás. Milyen obijaid vannak eddig?

    ReplyDelete
  7. az osszes 3,5 nél kezdodott, szoval nem volt még nagyfényereju obim..most per pill maradtam a 18-135os kitobinál, mert volt egy 70-300asom is, de kihasználtsága miatt továbbadtam rajta...meg persze ugy gondoltam, h inkább egy magasabb fényerore cserélném, és kompromisszumot kotottem magammal, h teszek pár lépést, ha messze lenne a foto tárgya:) szoval akkor az 50es lenne a helyes választás?:) olvasgattam imitt-amott, és akik egyszer fix-el kezdtek dolgozni, azok általában utána maradtak is a fixeknél... bokeh:D mindig is szerettem volna, h olyan bokeh-jeim legyenek, mint neked, de eddig nem volt obim hozzá:D

    ReplyDelete
  8. hm nem akarlak elkeseríteni, de a legszebb bokeheket talán a 70-300as olcsó sigmával csináltam, nézd meg a flickren azt a szettemet, persze jó fény is kell hozzá, de a tele nagyon kihozta a bokeh-t. Amúgy az 50/1.8-nak nem túl szép a mosása, az 50/1.4 és a 85/1.8 krémesebbek.
    A 28/1.8-ban nem gondolkodtál? Az tájképnek is jó, fényerős és közeltávban szépen mos is...

    ReplyDelete
  9. A vakut úgy általában értettem - mármint ha DSLR irányba megy az ember fia / lánya, akkor tényleg hamar behúzza a gépszíj és még egy ezt, még egy azt... Egy idő után biztos lesz ott legalább egy vaku is :-D
    (Én is csak turista / tájkép / városfotózási céllal kezdtem az egész DSLR sztorit, aztán mégis egyre jobban érdekel a portré- és modellfotózás.)

    ReplyDelete
  10. Ahogy olvasom, kicsit elkanyarodtunk a fényerő-bokeh vonal felé is. Az elmúlt 1-2 évben ráharaptam a fix obikra. Mivel a pénztárca nem túl vastag, ezért a jó öreg manuális (abból is M42, ehhez fillérekért kapni átalakítót, akár AF-chipeset is) obik felé kandikálok. Sikerült is pár jobb darabot beszerezni, nagyon baráti áron. Aki nem sportfotós, annak szerintem tökéletes lehet.
    -Chinon 135 f/2.8 12eFt (pár hónapja eladtam, pedig gyönyörű képe volt... kicsit visszasírom. Szip-szip)
    -Pentacon Auto 135 f/2.8 (10eFt e-bay, gyári állapot, szerintem nem is használták soha)...imádom :)
    -Helios 44M-4 58 f/2. Óccó, de jó (egy Praktica MTL 5-tel vettem 6eFt-ért)
    -Albinar 500 f/8 (ingyen kaptam...)

    RooDee! Ha szép bokeh-et szeretnél, olcsón, akkor:
    -Fujinon 50 f/1.4 (18eFt e-bay, megabrutál bokeh, tű éles 1.4-en is :) )
    http://farm5.static.flickr.com/4086/5027129934_95ec727ed9_z.jpg

    ReplyDelete
  11. jójó, sokaknak van M42-es obija, meg minden, de azért azt is említsük meg, hogy a mai belépő DSLR-eknek, meg nem ritkán a középkategóriásoknak is, kicsi és sötét a keresőjük ahhoz, hogy normálisan lehessen használni ezeket az obikat. Az élességi tartomány ugye elég kicsi és tág rekesznél szinte lehetetlen belőlni manuálfókusszal az élességet. Az AF chip sokat segít, de az se mindenható, szóval csak ésszel! Persze a rajzolat lehet hogy megéri a kockázatot, meg biztosan bele is lehet tanulni a fókuszálásba, én mindenesetre a Canon Ef USM-sorozatot (az arany csíkosat) tartom kedvencemnek, mind rajzolat, mind fókuszmotor tekintetében.

    ReplyDelete
  12. Persze-persze, a sötét kereső. Nem könnyű, de pont ez benne a kihívás. :) Amúgy meg 100-150 kép után az ember ráérez, hogy mikor éles és mikor nem.
    Én portrézni, meg makrózni (közgyűrűsorral) használom őket. Ahhoz nagyon frankósak.