Komment

" Olyanok a fotóid, mintha egy párhuzamos világban élnél, ami majdnem ugyanolyan, mint a mienk, de minden egy kicsit szebb"

Sunday, September 7, 2014

Bevándorlás és integráció Svédországban IV - az iszlám jelenlét

Senki nem tudja, hány muszlim él Svédországban. 1930 óta a népszámlálások során nem regisztrálják a népesség vallási hovatartozását - 1930-ban mindössze 15 személy vallotta magát muszlimnak az országban. Ma gyaníthatóan többen vannak.
A hivatalosan bejegyzett, legnagyobb mecsetek összesen mintegy 110 ezres tagszámot tartanak nyilván, de ebben nincsenek benne a kisebb felekezetek. 2010-ben mintegy 450000, muszlim országból származó bevándorló élt az országban, mára ez a szám valószínűleg meghaladja a félmilliót. Természetesen nem minden iraki muszlim, de talán nem túl merész becslés azt feltételezni, hogy mintegy félmillió muszlim lakos él az országban. Ezek változó mértékben ortodox vagy szekuláris muszlimok. Mint minden más csoporttal, velük is az a helyzet, hogy egy hangos kisebbség lerontja a csendes többség renoméját.
De mivel is foglalkozik ez a kisebbség, és mennyire vannak kisebbségben tulajdonképpen?

Sokat gondolkoztam azon, hogyan építsem fel ezt a bejegyzést. Egy sokrétű és összetett problémáról van szó, igazából könyvet kellene írnom, ha mindenre ki akarnék térni. Ezért úgy döntöttem, két részre osztom a bejegyzést: az első részben a radikális iszlám csoportokat fogom bemutatni, a másodikban pedig egyes eseteket fogok kiemelni, amelyekkel bemutatom, milyen behatással van az iszlám a többségi társadalom mindennapi életére. Ezen szempontok mentén talán körvonalazódik a probléma egésze, hogy a muszlim bevándorlás milyen kihívások elé állítja a világ legszekulárisabb társadalmát.

Mielőtt folytatnám, fontosnak tartom kiemelni, hogy rengeteg muszlim bevándorló nem újonnan érkezett, hanem mára már felnőtt egy erős második generációs réteg, akik gyakran sokkal radikálisabbak, mint szüleik. A fiatal, második generációs muszlimok körében gyakoribb a burka, niqab viselete, férfiaknál a hagyományos arab köntösök, kaftánok, szakáll. Sok kutatás létezik arról, miért radikalizálódnak a fiatal arabok/afrikaiak a nyugati világban, erre helyszűke miatt nem térnék ki különösebben. Fontos azt is megjegyezni, hogy a zavargók, bűnözők között elsősorban nem a muszlim hit a kiváltó ok, de sok elkövető a muszlim vagy legalábbis erős muszlim hagyományokkal bíró arab/afrikai etnikai, kulturális közegből származik.

Iszlám radikalizmus

A legújabb és legaggasztóbb fejlemény természetesen itt is az Iszlám Állam előretörése. Nem újdonság, hogy a brutális szektát nyugati országokban született, felnőtt fiatal utazik Irakba, Szíriába az Iszlám Állam oldalán harcolni. Korábban a szíriai polgárháború is sok nyugati dzsihatistát csábított. A svéd titkosszolgálat szerint mintegy 80 svéd állampolgár harcol az IS oldalán, más becslések szerint minimum 200 svéd állampolgár, főleg fiatal hagyta el az országot, hogy az IS-t támogassák. (1, 2) Több európai ország már bevezette vagy felvetette a lehetőséget, hogy az IS vagy hasonló terrorszervezetek támogatóitól megvonják az állampolgárságot. Svédországban is elkezdődött egy vita erről, de még nagyon távol van egy döntés, személy szerint azt gondolom, pont Svédország lenne a legutolsó ország, ahol ezt bevezetnék.

Egy másik radikális mozgalom a Hizb-ut-Tahrir párt, amely saját bevallása szerint szintén bevezetné a globális kalifátust és a shariát, és megszüntetné a jelenlegi államokat. A párt a napokban tartott egy toborzóakciót Stockholmban, és októberben nagy skandináviai banzájt rendeznek az éves kalifátuskonferencia keretén belül. A Hizb-ut-Tahrir egyik svéd szervezője azt nyilatkozta, hogy Osama Bin Laden kivégzése "az iszlám elleni erőszaktevés" volt. Ami talán a legaggasztóbb, az az, hogy ez a párt nem egy elszigetelt extrém szekta, hanem szorosan összefonódik a svéd muszlim mainstreammel: a fenti idézet elkövetője, Lway Al-Maeni, nem csak a Hizb-ut-Tahrir frontembere, hanem a királyi műszaki főiskola Muszlim Diákszövetségének az elnöke is.  A muszlim diákszövetség pedig tagja a Svédországi Fiatal Muszlimok szövetségének, amely egy elismert szervezet és állami támogatást is kap. Ez a szövetség többször is olyan imámokat, tanítókat hívott meg a konferenciáira, akik kimondottan homofób és antiszemita kijelenetéseket tettek.

Helena Benaouda a svéd trónörökösnő esküvőjén
Svédországban háborús bűnözők is kaphatnak menedékjogot, ha arra hivatkoznak, hogy hazájukban a rendszerváltozás miatt veszélyben volna az életük. Így kapott menedékjogot az egyiptomi/palesztin Muhammed Abu Talb is, aki 1985-ben Koppenhágában és Amszterdamban légitársaságok irodái és egy zsinagóga elleni pokolgépes merényleteket követett el. Abu Talb később a Lockerbie-merénylet egyik gyanúsítottja lett, de mielőtt azt a szálat teljesen felderítették volna, Líbia magára vállalta a merényletet. Abu Talb 2009-ben szabadult a svéd börtönből.
- A fősodorba sorolható Svédországi Muszlimok Tanácsának elnökasszonya, Helena Benaouda veje, Munir Awad, jelenleg 12 éves börtönbüntetését tölti, amiért 2010-ben társaival együtt pokolgépes merényletet tervezett a dán Jyllands-Posten ellen - a napilap a hírhedt Muhamed-karikatúrák közlésével keltette fel a muszlim világ dühét. 
- A SMT a svéd televízió és a malmöi főiskola vizsgálata szerint közeli kapcsolatban áll a Muszlim Testvériséggel és céljai között szerepel a sharia bevezetése Svédországban. A SMT ennek ellenére társadalmilag elismert és szalonképes szervezet, vezetői rendszeresen egyeztetnek kormánytagokkal és szerepelnek a médiában. 
- Ennél is befolyásosabb pozícióban van Abdirisak Waberi, a moderát kormánypárt tagja, parlamenti képviselő és honvédelmi bizottsági tag. A szomáliai születésű Waberi konzervatív iszlám nézeteket vall: saját bevallása szerint olyan társadalomban szeretne élni, ahol a Korán tanítása irányítj a politikát, a pop- és tánczene kerülendő jelenség és a nem muszlim viseletet öltő nők "társadalmi nyugtalanságot" keltenek. 
- 2010-ben következett be az eddig első öngyilkos merénylet Svédországban. A svéd állampolgárságú terrorista a karácsonyi csúcs kellős közepén, egy bevásárlóutcán robbantotta fel magát. Szerencsére önmagán kívül másban nem tett kárt. A merényletet megelőző üzeneten a Mohamed-karikatúrákat rajzoló Lars Vilks képzőművész és az Afganisztánban szolgáló svéd békefenntartó csapatok elleni gyűlöletét fejezte ki. 

 Hétköznapi konfliktusok

- Már írtam a munkakeresőkről, akik nem hajlandók kezet fogni ellenkező nemű kollégákkal/főnökökkel, ezért nem kapják meg az állást, ezért pedig feljelentést tesznek a diszkriminációs ombudsmannál. Ilyen eset több is volt az elmúlt néhány évben. Az ombudsman mindig megállapítja a diszkriminációt és megítél 40-60 ezer koronát (euró osztva kilenccel) az "áldozatnak", a napilapokban születik néhány vezér- és vitacikk, majd csend.
- Újabban muszlim nők tiltakoznak az egységes, higiénikus öltözet ellen a fogorvosi főiskolákon. Állítólag a hitük nem engedélyezi a rövidujjú ing viselését, márpedig a fogorvosok kizárólag rövidujjúban kezelhetnek. Ebből is született már néhány vitacikk és ombudsmani fejlelentés, de eredményt nem sikerült találnom.
- A hosszúujjú ruhát követelő muszlim nőknél is extrémebb az a niqabot viselő nő, aki szintén a diszkriminációs ombudsmannál tett feljelentést, amiért az óvónőképzőn nem akarták engedélyezni számára a csak a szemet fedetlenül hagyó fátylat. A DO a nőnek adott igazat, aki immár óvónőként is vállalhat munkát annak ellenére, hogy a gyerekek soha nem láthatják az arcát, mosolyát, mimikáját. 
- Sok önkormányzat elelve csak halal húst szerez be az iskolai étkeztetésre, mivel a muszlim gyerekek megkövetelik a halal módszer szerint vágott húst. Bár az iskolatörvény szerint az iskolának kötelezően vallásmentesnek kell lennie, nem fordulhatnak elő vallási, felekezeti elemek, sok keresztény és ateista gyerek vallási szabályok mentén feldolgozott húst eszik naponta.
- Már írtam a férfiről, akit pár hete állítottak bíróság elé, közösség elleni uszítás vádjával, amiért az udvaron tartott müezzin-rikoltozást a Facebookon gyomorbeteg szamár ordításához hasonlította. Az ügyész szerint azért különösen komoly az uszítás, mert a Facebook-megjegyzés akkora lelki törést okozott a müezzint hallgató muszlimok körében, hogy azok tömegesen a férfi ajtaja elé gyűlve, lincshangulatban követelték a megbüntetését.
- A Ramadan böjt végét jelentő eid-al-fitr ünnepség során a muszlim közösség olyan zajosan viselkedett egy göteborgi moziban, hogy a mozi vezetősége meghívott egy muszlim egyesületet, akik a film kezdete előtt tájékoztatták a közönséget az ünneplésről és megértésüket kérték az esetleges zavarás miatt.
- A gázai konfliktus kitörése után nem sokkal egy férfit véresre vertek otthona előtt, amiért kitett az ablakába egy izraeli zászlót
- A malmöi zsidók évtizedek óta félelemben élnek, csak kísérettel mennek zsinagógába, az ortodox öltözetű zsidókat rendszeresen leköpik, gúnyolják az utcán. Malmöben él az ország legnépesebb arab és muszlim népességcsoportja.

2: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=5937727

A következő posztban végre elérkezünk a zavargásokhoz. Elmesélem, milyen zavargások történtek az elmúlt egy-másfél évben, de kitérek az általános bűnözésre és a kultúrák ütközéséből adódott bizalmatlanság, csökkent biztonságérzet jelenségekre is. A média hozzáállásáról egyelőre mélyen hallgatok, mert az külön misét fog megérni.
Amennyiben egy-egy aspektust hiányoltok vagy valamire kíváncsiak vagytok, jelezzétek és legjobb képességem szerint kifejtem.

A sorozat korábbi részei:
I. rész - történelmi háttér és néhány adat
II. rész - ki kicsoda?
Közjáték
III. rész - segélyek és munkanélküliség




No comments:

Post a Comment

Az elszaporodó spambot kommentek miatt muszáj előszűrnöm a hozzászólásokat. Igyekszem mindenkit hamar beengedni!